Poznaj podstawowe kierunki planowania przez organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli działań w nadchodzącym roku szkolnym. Dowiedz się, jakie obszary będą w tym roku przedmiotem nowego narzędzia w nadzorze pedagogicznym tj. monitorowania.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014:
- Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
- Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych.
- Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego obejmują:
W zakresie kontroli:
-
w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, oddziałach ogólnodostępnych lub/i integracyjnych - „Organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych”;
-
w publicznych technikach - „Zgodność szkolnego planu nauczania technikum z ramowym planem nauczania dla ww. szkoły”;
-
w publicznych i niepublicznych zasadniczych szkołach zawodowych, technikach (z wyłączaniem techników uzupełniających) i szkołach policealnych - „Zgodność kształcenia w szkołach zawodowych z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego”;
-
w publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli - „Realizacja przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli zadań polegających na informowaniu szkół i placówek o kierunkach polityki oświatowej państwa ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z art. 25 ust. 2 pkt 1 UoSO”;
-
w publicznych szkołach podstawowych - „Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy świetlicy szkolnej zorganizowanej w publicznej szkole podstawowej”;
-
w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i gimnazjach - „Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole”;
-
w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach - „Wybór podręczników przez nauczycieli i działania organizacyjne dyrektora szkoły umożliwiające obrót uzywanymi podręcznikami na terenie szkoły”;
-
w publicznych gimnazjach - „Zgodność realizacji wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnajzum”;
-
w publicznych szkołach podstawowych - „Zgodność realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w klasach I-III publicznej szkoły podstawowej”;
-
w szkołach niepublicznych - „Spełnianie warunków określoych w art. 7 ust. 3 pkt 3 i 4 UoSO przez szkołe niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej”;
2. w zakresie ewaluacji:
Ewaluacje całościowe (10% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym);
Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym):
-
w przedszkolach - w zakresie wymagań:
- „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”;
- „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”;
- „Respektowane są normy społeczne”;
-
w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego - w zakresie wymagań:
- „Proesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”;
- „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”;
- „Respektowane są normy społeczne”;
-
w placówkach oświatowo - wychowawczych
- „Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków i umożliwiającą organizację pracy w sposób sprzyjający osiąganie celów”;
- „Respektowane są normy społeczne”;
-
w placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno - pedagogicznych i bibliotekach pedagogicznych - w zakresie wymagań:
- „Promowana jest wartość edukacji”,
- „Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju”;
- „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych”;
-
w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania - w zakresie wymagań:
- „Planuje i organizuje się pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki”;
- „Respektowane są normy społeczne”;
-
w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umyslowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umyslowym z niepełnospranościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - w zakresie wymagań:
- „Podejmowane w placówce działania są zorganizowane w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki”;
- „Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”;
- „Respektowane są normy społeczne”.
Ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (30% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).
W roku szkolnym 2013/2014 monitorowane będą:
- Proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach.
- Wspieranie szkół przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli w realizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.