Listy przyjętych uczniów – czy można umieszczać na stronie szkoły

Listy przyjętych uczniów – czy można umieszczać na stronie szkoły

Czy możliwe jest umieszczenie listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych na stronie internetowej szkoły? Okazuje się, że nie ma podstaw do umieszczania takich informacji. W szczególności, gdy nie została pozyskana zgoda rodziców na takie działanie. Umieszczenie danych na stronie szkoły byłoby dopuszczalne wówczas, gdyby służyło realizacji obowiązku wynikającego z przepisów prawa. 

Kiedy możliwe przetwarzanie danych osobowych

Przetwarzanie danych jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy - i w takim zakresie, w jakim - spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:

1) osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;

2) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;

3) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;

4) przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;

5) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;

6) przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem

(art. 6 ust. 1 RODO).

Lista kandydatów z siedzibie szkoły

Zwrócić tu należy uwagę, że zgodnie z art. 158 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły. Lista zawiera imiona i nazwiska kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych lub informację o liczbie wolnych miejsc.

Zgodnie z ust. 4 tej regulacji podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie publicznej szkoły. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.

Przywołane regulacje stanowią zatem wyraźną podstawę prawną do umieszczenia listy z imionami i nazwiskami kandydatów, ale wyłącznie  poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie publicznej szkoły. 
Michał Łyszczarz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql