O liczbie i rodzaju ewaluacji zewnętrznych (całościowe, problemowe) w skali kraju decyduje minister, kierując się kierunkami polityki oświatowej państwa. Określa także narzędzia do ustalania czy szkoły i placówki spełniają wymagania badane podczas ewaluacji zewnętrznej co najmniej na poziomie podstawowym. szkoły i placówki. Narzędzia są jawne - będziesz wiedział, co się w nich znajduje. Rozporządzenie nie wskazuje jak często w danej szkole będzie przeprowadzana ewaluacja.
Ewaluacja zewnętrzna może być całościowa lub problemowa.
Ewaluacja całościowa |
Ewaluacja problemowa |
Obejmuje wszystkie wymagania wobec szkół (placówek). Odnosi się do działań znanych, już wykonywanych lub będących w trakcie wykonywania. Przeprowadzana jest zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu - zatem jawnie. Podczas ewaluacji nastąpi ustalenie, czy szkoła spełnia badane wymagania co najmniej na poziomie podstawowym. Szkoły są oceniane według jednolitych kryteriów. |
Odnosi się do wybranych problemów z obszarów działalności szkoły lub placówki - obejmuje wybrane wymagania. |
Ewaluacja zewnętrzna obejmuje:
Na 30 dni przed planową ewaluacją zewnętrzną zostaniesz o niej uprzedzony. W przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających rozpoczęcie ewaluacji zewnętrznej w terminie określonym w zawiadomieniu, ewaluacja może rozpocząć się w terminie 14 dni później. Nie będziesz zaskoczony trybem jej przeprowadzania - rozporządzenie określa go szczegółowo. Ewaluacji zewnętrznej dokona zespół wizytatorów, z imiennymi upoważnieniami, powołany przez kuratora. Będą posługiwać się wyłącznie znanymi Ci narzędziami a informacje pozyskiwać tylko w zakresie wskazanym przed rozpoczęciem ewaluacji.
Przepisy nie określają wzoru upoważnienia, ale wskazują jakie elementy powinno ono zawierać:
Przed rozpoczęciem ewaluacji: przedstawia zakres i harmonogram ewaluacji radzie pedagogicznej.
Max. 5 dni roboczych w ciągu kolejnych 2 tygodni: przeprowadza w szkole/placówce czynności związane z ewaluacją. Jeżeli ze względu na organizację pracy szkoły lub placówki nie jest możliwe przeprowadzenie ewaluacji w tym terminie, czynności ewaluacji przeprowadza się w terminie 5 dni w ciągu kolejnych 3 tygodni. Do czasu trwania ewaluacji zewnętrznej nie wlicza się czasu poświęconego na przedstawienie na zebraniu rady pedagogicznej zakresu i harmonogramu ewaluacji.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może przerwać ewaluację zewnętrzną w przypadku powzięcia informacji o działaniach szkoły lub placówki mających wpływ na wiarygodność wyników ewaluacji.
Przed sporządzeniem raportu zespół ewaluacyjny: przedstawia wyniki i wstępne wnioski z ewaluacji na zebraniu rady pedagogicznej , w celu umożliwienia temu organowi odniesienia się do jej wyników.
W terminie 25 dni roboczych od dnia rozpoczęcia w szkole ewaluacji: sporządza raport z ewaluacji, po zapoznaniu się z opiniami zgłoszonymi na zebraniu.
Raport z ewaluacji zawiera:
1) wyniki ewaluacji obejmujące:
a) opis działań szkoły lub placówki w zakresie badanych wymagań,
b) ustalenie, czy szkoła lub placówka spełnia badane wymagania;
2) wnioski z ewaluacji.
Kurator przekazuje raport Tobie oraz organowi prowadzącemu szkołę/placówkę w terminie 7 dni roboczych od dnia sporządzenia raportu..
Możesz zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, pisemne, umotywowanezastrzeżenia dotyczące raportu. Masz na to 7 dni od dnia otrzymania go. Kurator ma obowiązek zająć stanowisko w ciągu 14 dni od dnia otrzymania Twoich zastrzeżeń.
Zagadnienie |
Szkoła/placówka publiczna |
Szkoła/placówka niepubliczna |
Zadania kuratora |
Poleca dyrektorowi opracowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania zgodnie z art. 34 ust. 2 UoSO i wyznacza termin realizacji polecenia (§ 13 rozporządzenia o nadzorze z 27 sierpnia 2015 r.). |
Wobec szkół i placówek niepublicznych nie określono odrębnych konsekwencji. |
Konsekwencje |
Jeżeli dyrektor nie opracuje i nie wdroży tego programu i harmonogramu lub nie usunie uchybień wskazanych w raporcie, może się liczyć z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie go z funkcji (art. 34 ust 2 i 3 UoSO). Wniosek jest wiążący dla organu prowadzącego. Ponadto, w przypadku niespełniania przez szkołę lub placówkę na poziomie podstawowym wymagań określonych w rozporządzeniu MEN z 6 sierpnia 2015 r., dotyczących efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych, organ sprawujący nadzór pedagogiczny przeprowadza w szkole (placówce) ponowne badanie spełniania wymagań, nie później niż w terminie 3 lat od dnia przekazania dyrektorowi szkoły (placówki) wyników nadzoru pedagogicznego, w którym stwierdzono niespełnianie tych wymagań. |
Dotyczy szkół i placówek niepublicznych. |
Wobec szkół i placówki niepublicznych nie określono odrębnych konsekwencji.