9 obowiązków dyrektora przedszkola, gdy rodzice złożą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Jacek Miklasiński
Data publikacji: 18 grudnia 2023 r.
Poleć znajomemu
9 obowiązków dyrektora przedszkola, gdy rodzice złożą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Dyrektor przedszkola ma obowiązek zapewnienia dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiedniej organizacji nauczania niezależnie od tego, kiedy rodzice dostarczą ten dokument. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć w przypadku stwierdzenia potrzeby kształcenia specjalnego u wychowanka przedszkola.

Przedszkole musi spełnić obowiązki zgodnie z przepisami

Określenie „kształcenie specjalne” związane jest ze stwierdzeniem przez zespół orzekający, że dziecko, ze względu na swoje problemy ze zdrowiem czy dysfunkcje, wymaga specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Prawo do specjalnej organizacji kształcenia w przedszkolu przysługuje dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną z uwagi na niepełnosprawność.

Orzeczenie wydawane jest na wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka lub sprawujących pieczę zastępczą nad dzieckiem, którzy do wniosku skierowanego do zespołu orzekającego dołączają dodatkową dokumentację – wydane przez specjalistów:

  • opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, w tym zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka.

Co dla przedszkola oznacza złożenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Dostarczenie przez rodziców takiego orzeczenia oznacza, że przedszkole musi sprostać dodatkowym obowiązkom określonym w § 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, tj. zapewnić:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;

3) zajęcia specjalistyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;

4) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;

5) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

Przedszkole niepubliczne również jest zobowiązane do objęcia kształceniem specjalnym dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule:

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co oznacza dla przedszkola złożenie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
  • Jakie są obowiązki dyrektora, gdy rodzic złoży orzeczenie
  • Jak opracować IPET
  • Jak powołać zespół nauczycieli i specjalistów
  • W jaki sposób zawiadamiać rodziców o terminie spotkania zespołu
  • Jak uzupełniać i modyfikować IPET
  • Czy trzeba zaplanować godziny pomocy w arkuszu organizacyjnym
  • Jak kontrolować dokumentację pomocy
  • Jak dokonywać oceny efektywności pomocy udzielanej dziecku

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu Oświatowego a wraz z nim:
Aktualne informacje o zmianach w przepisach
Największa baza narzędzi dla szkół
Baza 7000 porad prawnych dla dyrektorów szkół oraz kadrowych w oświacie
Konkretne odpowiedzi ekspertów w poradni i na czacie

Możesz zrezygnować z odnawiania subskrypcji w dowolnym momencie

Jeśli posiadasz już konto

Zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql