Kara w wysokości 20 tys. zł, nakazanie usunięcia zgromadzonych danych osobowych – tak skończyło się przetwarzanie danych biometrycznych uczniów (odcisków palców) w stołówce w jednej ze szkół. Analizujemy najnowszą decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Do obowiązków dyrektora szkoły należy również rozstrzyganie wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Niejednokrotnie wniosek o udostępnienie informacji publicznej jest przesyłany na pocztę elektroniczną szkoły. W związku z tym nie należy do rzadkości sytuacja, gdy taki wniosek trafia do spamu. Jak orzekł WSA w Gorzowie Wielkopolskim, dyrektor nie może w ten sposób tłumaczyć bezczynności w zakresie udostępnienia informacji publicznej.
O tym, czy dany dokument np. zarządzenie dyrektora szkoły stanowi informację publiczną nie przesądza jego tytuł, lecz treść. Informacja o funkcjonowaniu i organizacji szkoły publicznej jest informacją o sprawach publicznych. Sprawdź 7 obszarów działalności szkoły, które są kwalifikowane przez sądy administracyjne, jako informacje publiczne.(Wyrok WSA w Olsztynie z 29 sierpnia 2013 r., II SAB/Ol 34/13).
Biblioteka szkolna, jako pracownia szkolna, musi funkcjonować w strukturach szkoły i być prowadzona przez zatrudnionego w szkole nauczyciela - bibliotekarza. Nie można przekazać prowadzenia biblioteki szkolnej np. centrum kultury, choćby bibliotek mieściła nadal w budynku szkoły.
Dyrektor szkoły nie jest gminnym pracownikiem samorządowym. Powierzenie stanowiska i odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły nie powoduje, że dana osoba przestaje być nauczycielem. Wyrok WSA w Bydgoszczy II SA/Bd 643/07
Dotacja przysługuje na każde dziecko objęte opieką, niezależnie od liczby godzin, w ciągu których jest ona sprawowana – tak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 listopada 2017 r.
Organy prowadzące, ustalając opłaty za pobyt dzieci w przedszkolach ponad 5 bezpłatnych godzin nie muszą już wskazywać ani konkretnych świadczeń, które podlegają opłacie, ani starannej kalkulacji ekonomicznej, z której opłata ta wynika. Możliwe jest zatem ustalenie stałej opłaty za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu ponad bezpłatne 5 godzin(Wyrok NSA z 24 stycznia 2013 r., I OSK 1581/12).
Pracownicy objęci ochroną przedemerytalną, z którymi niezgodnie z prawem rozwiązano umowę o pracę zawartą na czas określony mogą żądać uznania wypowiedzenia za bezskuteczne lub przywrócenia do pracy – jak wynika z Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 12 grudnia 2018 r.
Jeżeli dyrektor wręczy nauczycielowi wypowiedzenie po 31 maja i będzie to jedyną wadą wypowiedzenia, wówczas nauczyciel nie zostanie przywrócony do pracy. Niemniej jednak, jak wynika ze stanowiska Sądu Najwyższego, nauczyciel będzie mógł ubiegać się o wynagrodzenie za cały kolejny rok szkolny.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego zaliczenie do stażu pracowniczego okresu pracy na roli przypadającego po 1982 r. jest możliwe nawet wtedy, w tym okresie pracownik uczęszczał do szkoły ponadpodstawowej. Wyrok NSA jest jednak dość kontrowersyjny.
Poinformowanie nauczyciela o przyczynach wypowiedzenia wskazanych w art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela może okazać się niewystarczające. Sąd Najwyższy wskazuje, że nauczyciel powinien być zapoznany także z zastosowanymi względem niego kryteriami doboru do zwolnienia – najpóźniej w momencie wręczenia mu wypowiedzenia.
O tym, czy nauczyciel przebywający w stanie nieczynnym zostanie przywrócony do pracy, decyduje obiektywna możliwość zagwarantowania mu pełnego etatu, a nie sam fakt, że inny nauczyciel odszedł z pracy.
„Przy ustalaniu wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłaconego na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (....) nie uwzględnia się wynagrodzenia otrzymanego przez nauczyciela w czasie urlopu dla poratowania zdrowia.” (uchwała Sądu Najwyższego z 10 października 2000 r.).
Wykluczenie z prawa do świadczenia kompensacyjnego psychologów zatrudnionych w poradniach psychologiczno – pedagogicznych jest uzasadnione i zgodne z Konstytucją - jak wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 26 czerwca 2018 r.
„Okresy pobierania przez pracownika niezdolnego do pracy wynagrodzenia i zasiłku chorobowego nie podlegają wliczeniu do 6-miesięcznego okresu przepracowanego w danym roku kalendarzowym, wymaganego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.)”.Uchwała Sądu Najwyższego z 7 lipca 2011 r., III PZP 3/11