Jak określić wysokość dodatków w regulaminie wynagradzania nauczycieli (wyrok WSA)

Michał Kowalski
Data publikacji: 6 kwietnia 2023 r.
Poleć znajomemu
Jak określić wysokość dodatków w regulaminie wynagradzania nauczycieli (wyrok WSA)

Organ prowadzący nie musi podawać stawki dodatku dla nauczyciela w regulaminie wynagradzania. Możliwe są bowiem także inne rozwiązania. Niemniej jednak regulamin wynagradzania musi być w tym zakresie precyzyjny, na co zwrócił uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie.

Dlaczego sprawa trafiła do sądu

Wojewoda wydał rozstrzygnięcie nadzorcze stwierdzające nieważność uchwały ustalającej regulamin wynagradzania nauczycieli. Przyczyną podjęcia takiej uchwały były nieprawidłowości w zakresie określenia wysokości dodatku funkcyjnego. Na to rozstrzygnięcie złożono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.

Wysokość dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy w regulaminie wynagradzania nauczycieli

W wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny przypomniał, że w skład wynagrodzenia nauczyciela wchodzi dodatek:

Wysokość tych składników wynagrodzenia musi być doprecyzowana w regulaminie wynagradzania (art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty Nauczyciela). Wyjątkiem jest oczywiście dodatek za wysługę lat, który zgodnie z art. 33 ust. 1 Karty Nauczyciela przysługuje w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy.

Jak określić wysokość dodatku w regulaminie wynagradzania nauczycieli – 4 rozwiązania

Organy prowadzące mają pewną swobodę w określaniu wysokości dodatków czy zasad ustalania tej wysokości. WSA wskazał 4 sposoby określenia wysokości dodatków dla nauczycieli:

  • kwota,
  • procent od wynagrodzenia zasadniczego,
  • przedział określający dodatek w wysokości od – do (tzw. widełki),
  • uzależnienie przyznania dodatku od konkretnych okoliczności związanych z uzyskaniem tego prawa.

Zasady muszą być precyzyjne

Niezależnie od wybranego sposobu, stawka dodatku musi być łatwa do określenia dla szkoły i zrozumiała dla nauczyciela. Innymi słowy zasady ustalania wysokości dodatków do wynagrodzenia muszą być precyzyjne.

Przykład W regulaminie wynagradzania określono maksymalną stawkę dodatku funkcyjnego. Nie wskazano jednak, jakie kryteria służą do ustalenia jego konkretnej wysokości. Nie wiadomo więc, kiedy wypłacany jest dodatek w wysokości maksymalnej, a kiedy w niższej. Innymi słowy określenie wysokości dodatku pozostawiono arbitralnej decyzji organu prowadzącego (względem dyrektora) i dyrektora (wobec pozostałych nauczycieli). Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne. Poza tym pominięto minimalną stawkę dodatku, co w przypadku funkcji innych niż wychowawca oznacza, że dodatek może być przyznany w iluzorycznej wysokości. Także to rozwiązanie jest niezgodne z prawem.

Właśnie takie uchybienia doprowadziły do stwierdzenia nieważności uchwały dotyczącej regulaminu wynagradzania nauczycieli, a następnie do oddalenia skargi na to rozstrzygnięcie.

Źródło:
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 28 lutego 2023 r. (II SA/Ol 7/23)
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql