Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym nie zobowiązuje dyrektora do półrocznego podsumowania nadzoru. Natomiast jego obowiązkiem jest przedstawienie radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru oraz informacji o działalności szkoły. Ważne są wnioski z tego, co już zostało zrobione. A jeśli wnioski niepokoją, to trzeba podjąć pilne działania naprawcze.
Z tego artykułu dowiesz się:
Przepisy nie wskazują, jakie informacje o działalności przedszkola dyrektor powinien przekazać podczas zebrania rady pedagogicznej, ani w jakiej formie powinien to zrobić. Proponuję ograniczyć podsumowanie I półrocza do zwięzłych informacji ogólnych:
INFORMACJE O DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA W I PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO ……/……
1. Informacje ogólne o przedszkolu (stan na dzień: ………………….. r.)
Liczba wychowanków: …………..
Liczba oddziałów: ……………….
Liczebność oddziałów: ……………..
2. Nauczyciele
Liczba nauczycieli ogółem: …………….
Problemy kadrowe: ……………………………………………..
Stopień awansu zawodowego ‒ liczba nauczycieli:
3. Rada pedagogiczna
Zebrania rady zrealizowane ……………………………………………………………………………………………………
Zebrania rady pozostałe do realizacji ……………………………………………………………………………..………
Wnioski: …………………………………………………………………………………..…………………………………………….
4. Współpraca z rodzicami
Zadania realizowane we współpracy z radą rodziców wg planu i poza planem …………………………………………………………………………………………………………………………….……
Zrealizowane formy współpracy bezpośrednio z rodzicami dzieci poszczególnych grup ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wnioski: …………………………………………………………………………………………………………………………………..………….
5. Konkursy, imprezy i uroczystości przedszkolne
Konkursy, imprezy, uroczystości organizowane w przedszkolu ……………………………………………………………………
Udział w zewnętrznych konkursach, imprezach, uroczystościach ………………………………………………………………
Wnioski: …………………………………………………………..…………………………………….…………………………….
6. Działania na rzecz poprawy warunków pobytu i nauki w przedszkolu odpowiednio do indywidualnych potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami
Działania zrealizowane z uwzględnieniem rekomendacji opracowanych przez pedagoga specjalnego …………………………………………………………………………………………………………………………….
Problemy z realizacją planu rozbudowy placu zabaw ……………………………………………………………..
Wnioski: ………………………………………….……….…………………………………………………………………………….
7. Krótkie sprawozdania wychowawców grup, pedagoga specjalnego, psychologa, innych specjalistów
a) Praca z grupą (wychowawcy grup):
Wnioski: …………………………………………………………………………………………………………………………….
b) Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego (wychowawcy grup)
Stopień realizacji podstawy programowej w danej grupie …………………………………………………………………………………….………………
Problemy z realizacją podstawy programowej ………………………………………………………………………………………………………………………
Podjęte działania naprawcze ………………………………………………………………………………………………………….…………………
Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….
c) Wspieranie wychowawców grup w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (pedagog specjalny)
Obszary udzielonego wsparcia ……………………………………………………………………………………………..
Problemy w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej ……………………………………………
Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….
Propozycje doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola …………………………………………..
d) Wspieranie wychowawców grup w minimalizowaniu skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobieganiu zaburzeniom (psycholog)
Obszary udzielonego wsparcia ………………………………………………………………………………………………..
Problemy w pozyskaniu rodziców do współpracy w tym zakresie ……………………………………………
Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….
e) Wspieranie wychowawców grup w pracy w dziećmi z zaburzeniami komunikacji językowej (logopeda)
Obszary udzielonego wsparcia ………………………………………………………………………………………………..
Problemy w pozyskaniu rodziców do współpracy w tym zakresie ……………………………………………
Wnioski: ………………………………………………………………..……………………………………………………………….
8. Warunki realizacji podstawy programowej
Baza lokalowa przedszkola …………………………………………………………………………………………………………
Wyposażenie w pomoce dydaktyczne …………………………………………………………………………………………………………
Wyposażenie w programy i sprzęt do zdalnego nauczania …………………………………………………………………………………………………………
Umiejętności nauczycieli w zakresie technologii i programów niezbędnych do prowadzenia zdalnego nauczania …………………………………
Wnioski: …………………….…………………………………………………………………………………………………..…….
9. Wypadki w przedszkolu
Liczba i rodzaj wypadków
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Prawidłowość działań kadry przedszkola w sytuacji wypadku
……………………………………………………………………………………………………………………….………………………
Wnioski: ………………………………………………..……………………………………………………………………………….
OGÓLNE WNIOSKI ZE SPRAWOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO W I PÓŁROCZU
1. Krótkie sprawozdanie z przeprowadzonych kontroli w I półroczu w zakresie:
Liczba kontroli …………………………………
Tematyka kontroli …………………………………………………………………………………
Metody i narzędzia stosowane podczas kontroli ………………………………………………………………………
Wnioski z kontroli ……………………………………………………………………………………………………………………
Liczba kontroli …………………………………
Tematyka kontroli ………………………………………………………………………………………
Metody i narzędzia stosowane podczas kontroli ………………………………………………………………………
Wnioski z kontroli ……………………………………………………………………………………………………………………
2. Krótkie sprawozdanie ze zrealizowanego wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań
Zakres wspomagania ………………………………………………………………………………………………………………
Sposoby wspomagania ……………………………………………………………………………………………………………
Wnioski: …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Podsumowanie obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych:
Narzędzia stosowane podczas obserwacji ………………………………………………………………………………
Wnioski: ………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Kontrole planowe i doraźne kuratora oświaty (jeśli były przeprowadzone)
Wnioski: …………………………….……………………………………………………………………………………………………
5. Kontrole doraźne dyrektora przedszkola (jeśli były przeprowadzone)
Wnioski: ……………….……………………………………………………………………………………………………………….
6. Podsumowanie realizacji planu nadzoru pedagogicznego w I półroczu
Ogólne wnioski z nadzoru: ……………………………………………………………………………………………………..
Zadania naprawcze do pilnej realizacji: …………………………………………………………………………………..