Jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, w latach 2019-2022 system kształcenia nie zaspokajał potrzeb uczniów z niepełnosprawnością słuchową. Kontrolą zostało objęte 15 szkół. W toku kontroli stwierdzono m.in. niedostateczną znajomość języka migowego wśród nauczycieli.
Aż w połowie ogólnodostępnych placówek oświatowych, kształcących uczniów z niepełnosprawnościami, nie zapewniono odpowiednich warunków, by udzielane wsparcie zaspokajało potrzeby tych uczniów i realizowało przysługujące uprawnienia – to główny wniosek z przeprowadzonej przez NIK kontroli 28 szkół i przedszkoli.
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzi kontrolę wdrażania zasad zdrowego żywienia w szkołach publicznych. Rozpocznie się ona jesienią, a dotyczyć będzie samorządów i szkół z pięciu województw. Jak powinny działać szkoły, żeby dobrze wykorzystywać środki publiczne przeznaczone na programy żywieniowe – na to pytanie chce znaleźć odpowiedź NIK.
Po zbadaniu sytuacji na rynku podręczników szkolnych poprzez panel ekspertów tj. przedstawicieli MEN, reprezentantów fundacji i stowarzyszeń oświatowych oraz wydawców, NIK rozpoczyna kontrolę dotyczącą dostępności podręczników.
Od 2008 r. do 2012 r. gminy ogółem zlikwidowały 856 szkół podstawowych i 88 gimnazjów. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, decydując się na likwidację szkół, gminy kierowały się przede wszystkim względami ekonomicznymi, a w mniejszym stopniu troską o poprawę warunków kształcenia. Jednak kontrola NIK wykazała, że w ostatecznym rozrachunku warunki nauki przenoszonych uczniów nie tylko się nie pogorszyły, ale w wielu wypadkach nawet uległy poprawie. Z wyników kontroli wynika, że skutki likwidacji szkół najdotkliwiej odczuli nauczyciele.
Najwyższa Izba Kontroli, z własnej inicjatywy oceniła finansowanie przez gminy działalności przedszkoli publicznych i niepublicznych oraz efekty wykorzystania środków budżetowych. Czynności kontrolne przeprowadzano od 4 września 2013 r., czyli po wejściu w życie programu „Przedszkole za złotówkę”. Objęte kontrolą przedszkola publiczne i niepubliczne zapewniały przedszkolakom odpowiednie warunki do osiągania gotowości szkolnej. Placówki te miały wykwalifikowaną kadrę, odpowiednio przystosowane sale i sprzęt dydaktyczny. W ocenie NIK niepokojącym sygnałem może być ograniczenie w niektórych gminach wymiaru zajęć dodatkowych, jednakże są także gminy, w których wprowadzono dodatkowe zajęcia, choć wcześniej nie były organizowane.
Najwyższa Izba Kontroli ponownie sprawdziła przygotowanie szkół do przyjęcia sześciolatków. Wszystkie szkoły zatrudniają kadrę nauczycielską wykwalifikowaną do kształcenia najmłodszych uczniów oraz posiadają odpowiednio wyposażone sale lekcyjne potrzebne do prowadzenia zajęć z sześciolatkami. Dalszego dostosowania wymagają jednak stołówki i toalety z uwagi na nieergonomiczne wyposażenie. Wyzwaniem dla dyrektorów szkół będzie odpowiednie ułożenie planu lekcji dla pierwszaków z uwagi na zbyt małą liczbę przystosowanych sal do liczby klas I - III w szkołach podstawowych.
Szkoły nadal nie radzą sobie z problemem występowania przemocy wśród dzieci, a wsparcie ze stron samorządów i rządu nie przynosi rezultatów. Obok przemocy słownej i fizycznej, rozwijają się nowe jej formy m.in. cyberprzemoc oraz znęcanie psychiczne. Najwięcej zachowań patologicznych występuje w gimnazjach - jak wynika z kontroli NIK.
Mimo coraz lepszej infrastruktury sportowej, absencja uczniów na lekcjach WF-u jest wciąż bardzo wysoka. Odsetek uczniów zwolnionych z lekcji wychowania fizycznego nie oddaje skali zjawiska. Po uwzględnieniu osób, które nie ćwiczą z powodu braku stroju czy usprawiedliwień od rodziców, w szkołach ponadgimnazjalnych nie uczestniczy w lekcji 30% uczniów. Tymczasem już blisko pół miliona uczniów w Polsce ma problemy z nadwagą lub cierpi z powodu skrzywienia kręgosłupa.
Na stronie resortu edukacji została opublikowana grafika, która prezentuje wykorzystanie środków z Unii na rozwój edukacji w Polsce. Następnego dnia Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wyniki przeprowadzonego badania, z którego wynika, że środki z UE na projekty edukacyjne są źle wykorzystywane, a ministerstwo nie ma koncepcji na ich spożytkowanie.
Skontrolowanie zaledwie 32 z 13.500 szkół podstawowych nie może przesądzać o tym, czy szkoły są gotowe na przyjęcie najmłodszych dzieci do pierwszej klasy - tak MEN komentuje wyniki kontroli NIK. Resort edukacji po raz kolejny oświadcza, że szkoły są gotowe na przyjęcie sześciolatków
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła stan przygotowań polskich szkół do przyjęcia sześciolatków. Wszystkie skontrolowane placówki spełniały wymóg zatrudniania nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz miały wystarczającą liczbę pomieszczeń dydaktycznych do nauki zwiększonej liczby uczniów. Nieprawidłowości dotyczą przede wszystkim zapewnienia dostępu do komputerów, sprzętu audiowizualnego, świetlicy i stołówki. Zdaniem NIK, usunięcie wszystkich nieprawidłowości możliwe jest jeszcze w bieżącym roku szkolnym.
Celem kontroli NIK będzie ocena finansowania przez gminy działalności przedszkoli publicznych i niepublicznych oraz efektów wykorzystania środków budżetowych. Kontrola zbiega się z wprowadzeniem rządowego programu „Przedszkole za złotówkę” i sygnałami, że cele programu tj. wyrównanie szans edukacyjnych dzieci i niestygmatyzowanie ich ze względu na status materialny rodziców mają skutki uboczne. Kontrole rozpoczną się w Gdańsku.
Stworzenie interdyscyplinarnych zespołów opóźnia udzielenie pomocy ofiarom przestępstw domowych. Udział szkół i placówek oświatowych w procedurze Niebieskiej Karty jest znikomy. NIK negatywnie ocenia zmiany w zasadach udzielania pomocy ofiarom przemocy w rodzinie, nowa procedura nie przyniosła bowiem zakładanych efektów.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.