Wielu nauczycieli rozpoczynających staż na stopień nauczyciela mianowanego, zastanawia się, jak powinien wyglądać plan rozwoju zawodowego. Wątpliwości wynikają w szczególności z tego, że staże te mogą być skrócone. Sprawdź, jak powinien być opracowany plan rozwoju zawodowego rozpoczynającego staż na mianowanego od 1 września 2022 r.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Które przepisy zobowiązują nauczyciela do dołączenia plany rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego?
- Czy skrócenie okresu stażu wpływa na opracowanie planu rozwoju zawodowego?
- Czy dyrektor szkoły może zwrócić nauczycielowi plan rozwoju zawodowego do poprawy?
Rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego w 2022 r. – wniosek wraz z planem rozwoju zawodowego
Plan rozwoju zawodowego dołączony do wniosku o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. Plan powinien uwzględniać wymagania określone w ww. rozporządzeniu. Dla nauczycieli, którzy rozpoczynają ten staż w 2022 r. nie przewidziano odrębnych wymagań dotyczących planu rozwoju. Obowiązując więc te same zasady, które obowiązywały w szkole przed 1 września 2022 r.
Staż na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczęty w 2022 r.
Nauczyciele, którzy do 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych. Oznacza to, że zastosowanie mają przepisy dotychczasowe.
Zgodnie z art. 9d ust.1 Karty Nauczyciela w brzmieniu do 31 sierpnia 2022 r. nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły.
Zgodnie zaś z § 3 ust. 2 rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany dołączają plan rozwoju zawodowego do wniosku o rozpoczęcie stażu.
Plan rozwoju zawodowego składany od 1 wrześniu 2022 r. – jakie wymagania uwzględnia?
W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania, o których mowa w art. 9g ust. 10 tj. określone w rozporządzeniu MEN z 26 lipca 2018 r. (art. 9c ust. 3 Karty Nauczyciela w brzmieniu do 31 sierpnia 2022 r.).
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego wg przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2022 r. obejmują:
- uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 Karty Nauczyciela – uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją,
- umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia,
- umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy,
- umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego,
- umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych,
- umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż,
- umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych
§ 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r.).
Skrócenie stażu nie wpływa na zmianę wymagań stawianych przed nauczycielem
Mimo skrócenia stażu na stopień nauczyciela mianowanego do 9 miesięcy (w przypadku nauczycieli kontraktowych, którzy uzyskali ten stopień awansu po stażu trwającym 12 miesięcy), wymagania na stopień nauczyciela mianowanego nie uległy zmianie. Należy je uwzględnić w planie rozwoju zawodowego.
Dyrektor może zwrócić plan rozwoju zawodowego do poprawy
Na zakończenie warto przypomnieć, że dyrektor szkoły w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole, zatwierdza plan rozwoju zawodowego albo zwraca go nauczycielowi do poprawienia. W przypadku zwrócenia go do poprawienia, w formie pisemnej przedstawia zalecenia dotyczące wprowadzenia niezbędnych zmian.
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) – art. 9b ust. 1a., art. 9c ust. 3.
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r., poz. 1672, z 2022 r. poz. 935, poz. 1116, poz. 1700) – art. 9d ust. 1, ust. 4.
- Ustawa z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1730) – art. 10 ust. 1, ust. 2 i ust. 3.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 2200) – § 3 ust. 2, § 7 ust. 2.
Anna Trochimiuk