Czy kurator oświaty powinien powoływać komisję dyscyplinarną i rzecznika dyscyplinarnego? W ocenie MEiN jest to właściwe rozwiązanie, które nie wpływa na legalność postępowania dyscyplinarnego nauczycieli. Takie stanowisko sformułował MEiN w odpowiedzi na zastrzeżenia RPO
Odpowiedź MEiN dotyczy zastrzeżeń zgłoszonych przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Rzecznik wyraził wątpliwości co do niezależności rzeczników dyscyplinarnych i komisji dyscyplinarnych powoływanych przez kuratora oświaty. Wskazał, że taka praktyka budzi niepokój wśród nauczycieli i dyrektorów szkół. Poza tym nie gwarantuje „rzetelnego i obiektywnego zbadania sprawy oraz może prowadzić do zarzutów braku niezależności i bezstronności".
Jak wynika z art. 83 Karty Nauczyciela, rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców powołuje organ, przy którym rzecznik działa. Wątpliwości Rzecznika budzi powierzanie tych kompetencji kuratorowi oświaty. W ocenie MEiN jest to możliwe na podstawie art. 20 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, tj. gdy wojewoda zawarł z kuratorem oświaty porozumienie w odpowiednim zakresie dotyczącym tego powoływania. Minister dodaje, że taka kompetencja pozostaje „merytorycznie spójna z jego ustawowymi zadaniami”.
Wojewoda (lub na mocy porozumienia – kurator) powołuje też członków komisji dyscyplinarnej (art. 78 ust. 2 Karty Nauczyciela). Niemniej jednak w myśl art. 85a ust. 1 komisje dyscyplinarne mają ustawowo zagwarantowaną niezawisłość w orzekaniu. W ocenie MEiN te dwa rozwiązania są do pogodzenia ze sobą.