Pytanie: Na podstawie porozumienia uczeń uczęszcza na lekcje międzyszkolnej religii prawosławnej w innej szkole na terenie gminy. Jak formalnie powinna wyglądać informacja o ocenie ucznia? Czy powinniśmy otrzymać zaświadczenie z tamtej szkoły, czy od księdza prowadzącego zajęcia?
Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Sposób udostępniania prac musi określać statut szkoły. W praktyce oznacza to, że uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem/prośbą o ich udostępnienie.
Nie ocenia się wiedzy i umiejętności oraz postępów ucznia w nauce języka polskiego realizowanej w ramach dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego. Zatem zajęcia te nie podlegają klasyfikacji ani wpisowi na świadectwo szkolne. Mają charakter zajęć wyrównawczych.
Pytanie: Uczniowie szkoły przysposabiającej do pracy oraz grup edukacyjno-terapeutycznych są oceniani na półrocze oraz koniec roku oceną opisową (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym). Czy powinni oni mieć również wystawiane oceny cząstkowe?
Pytanie: Rodzice uczennicy klasy I ze względu na swoje przekonania religijne nie wyrażają zgody na nauczanie dziecka treści o charakterze patriotycznym i obywatelskim (m.in. nauka symboli i barw narodowych czy hymnu), ograniczając tym samym możliwość pełnej realizacji treści podstawy programowej. W jaki sposób w takiej sytuacji dokonać klasyfikacji śródrocznej dziecka? Ocena śródroczna wyrażona jest stopniem.
Pytanie: Czy wychowawca klasy ma obowiązek pisemnego uzasadnienia rodzicom śródrocznej oceny zachowania ucznia?
Przepisy nie określają terminu przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej w szkołach ani nie wskazują konkretnej daty ustalenia przez nauczycieli śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania. Terminy te powinny być określone w statucie szkoły. Jednak ostatecznym terminem na ustalenie ocen klasyfikacyjnych nie powinien być dzień zebrania rady pedagogiczna.
Co roku przybywa uczniów, którzy decydują się na nauczanie domowe. Wiąże się ona oczywiście z tym, że uczniowie muszą zdać na koniec roku egzaminy klasyfikacyjne. Często jednak rodzice zgłaszają potrzebę wcześniejszego zaliczenia materiału z danego roku. Czy jest taka możliwość? Od kiedy więc można rozpocząć egzaminy klasyfikacyjne uczniów w edukacji domowej?
Śródroczna klasyfikacja uczniów może odbywać się niezgodnie z przepisami. Częste błędy nauczycieli to m.in. nieklasyfikowanie z powodu niewystarczającej liczby ocen, mimo nieodnotowania absencji wyższej niż 50%. W takiej sytuacji uczniowie powinni być klasyfikowani, ale powstaje pytanie, czy uchwała klasyfikacyjna będzie niezgodna z przepisami. Sprawdzamy, jakie działania powinien podjąć dyrektor placówki.
Pytanie: W szkole funkcjonuje oddział przygotowawczy dla uczniów z Ukrainy. Na początku roku szkolnego decyzją rady pedagogicznej przenieśliśmy kilkoro dzieci do oddziałów ogólnodostępnych (do klasy VIII). Teraz również chcemy przenieść kolejnych uczniów na koniec pierwszego semestru. Jak klasyfikować tych uczniów? Czy uczniowie mogą przystąpić do egzaminu ósmoklasisty?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty