Dyrektor szkoły, sprawując nadzór pedagogiczny, ma obowiązek przeprowadzać ewaluację wewnętrzną w odniesieniu do zagadnień uznanych za istotne w działalności szkoły i wykorzystać jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły. Wyniki badania ewaluacyjnego przedstawiane są w formie raportu. Pobierz przykładowy raport z ewaluacji wewnętrznej.
MEN opublikował długo oczekiwany projekt nowego rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Sprawdźmy, jakie zmiany szykuje nam ustawodawca od 1 września 2017 r.
Odpowiednie przygotowanie przedszkola do ewaluacji zewnętrznej nie tylko zapewnia spełnienie każdego z badanych wymagań, ale służy podnoszeniu jakości pracy przedszkola i podnoszeniu jego prestiżu w środowisku lokalnym. Jeżeli zdaniem dyrektora lub nauczycieli ewaluacja przebiegała nieprawidłowo, a wypracowane wnioski są błędne, należy zgłosić zastrzeżenia. Precyzyjne wskazane uchybienia mogą doprowadzić do zmian w raporcie z ewaluacji zewnętrznej.
Dyrektor przedszkola w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy przedszkola. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w placówce za istotne w jej działalności. W celu realizacji tego zadania dyrektor w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej przedszkola.
Załączone opracowanie zawiera koncepcję badania, która może być wykorzystana w ramach realizowanej przez szkołę ewaluacji wewnętrznej. Od lat nauczyciele są przekonywani do prowadzenia własnych badań, ale tylko wtedy mają one rzeczywisty wpływ na praktykę, gdy wyciągnięte z nich wnioski są wdrażane do działania.
W tabeli przedstawiamy podział zadań w ramach ewaluacji wewnętrznej na rok szkolny 2015/2016.
O liczbie i rodzaju ewaluacji zewnętrznych (całościowe, problemowe) w skali kraju decyduje minister, kierując się kierunkami polityki oświatowej państwa. Określa także narzędzia do ustalania czy szkoły i placówki spełniają wymagania badane podczas ewaluacji zewnętrznej co najmniej na poziomie podstawowym. szkoły i placówki. Narzędzia są jawne - będziesz wiedział, co się w nich znajduje. Rozporządzenie nie wskazuje jak często w danej szkole będzie przeprowadzana ewaluacja.
W trakcie procesu planowania ewaluacji należy określić cel ewaluacji i sposoby wykorzystania jej wyników, ustalić odbiorców ewaluacji, rozpoznać jakimi zasobami dysponuje przedszkole, zdecydować o przedmiocie ewaluacji i wyznaczyć jej wykonawców. Na koniec konieczne jest podsumowanie i sformułowanie wniosków.
Odbywające się na koniec czerwca zebranie rady pedagogiczne stanowi optymalny czas na zaprezentowanie wyników ewaluacji wewnętrznej. Przedstawiany raport musi zawierać wnioski, które staną się podstawą do działań w kolejnym roku szkolnym, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w planie nadzoru.
Szkoła lub placówka spełnia badane wymaganie, jeżeli realizuje je co najmniej na poziomie podstawowym - taką zmianę wprowadza rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym, które obowiązuje od 1 września. Nowe przepisy niewiele zmieniają w dotychczasowym nadzorze, jest jednak kilka zmian głównie z przeprowadzaniu ewaluacji, na które musi zwrócić uwagę dyrektor.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.