Dyrektor szkoły, sprawując nadzór pedagogiczny, ma obowiązek przeprowadzać ewaluację wewnętrzną w odniesieniu do zagadnień uznanych za istotne w działalności szkoły i wykorzystać jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły. Wyniki badania ewaluacyjnego przedstawiane są w formie raportu. Pobierz przykładowy raport z ewaluacji wewnętrznej.
Ewaluacja wewnętrzna przedszkola może w realny sposób poprawić funkcjonowanie przedszkola poprzez usunięcie najsłabszych stron oraz wzmocnienie mocnych stron przedszkola. Aby tak się stało, trzeba ją dokładnie zaplanować – dowiedz się jak skonstruować plan oraz narzędzia, dzięki którym ewaluacja nie będzie traktowana jako zło konieczne lub zbędny czasochłonny obowiązek.
Dyrektor przedszkola w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy przedszkola. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w placówce za istotne w jej działalności.
Ewaluację wewnętrzną należy planować z radą pedagogiczną wspólnie decydując o przydzieleniu poszczególnych zadań wybranym nauczycielom.
Wyniki badania ewaluacyjnego przedstawiane są w formie raportu. Pobierz przykładowy raport z ewaluacji wewnętrznej – edukacja zdrowotna w przedszkolu.
Sierpniowe zebranie rady pedagogicznej w przedszkolu jest ostatecznym terminem rozliczenia się dyrektora z zadań nadzoru pedagogicznego. Aby przygotować sprawozdanie, dyrektor musi zebrać odpowiednią dokumentację i przygotować wnioski. Poznaj 15 dokumentówprzydatnych do przygotowania sprawozdania oraz przykłady wykorzystania tej dokumentacji, a także sposoby opracowania wyników oraz wniosków z nadzoru.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji w przedszkolu, każdy nauczyciel na podstawie programu wychowania przedszkolnego opracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej na dany miesiąc.
Zaangażowanie nauczycieli w doskonalenie pracy przedszkola daje realną szansę na poprawę jego funkcjonowania w obszarach, które tego najbardziej wymagają. Przyznanie radzie pedagogicznej kompetencji związanych z wykorzystaniem wyników nadzoru pedagogicznego może jednak stwarzać trudności, dlatego na przykładach wyjaśniamy, jak wykorzystywać w praktyce.
Odpowiednie przygotowanie przedszkola do ewaluacji zewnętrznej nie tylko zapewnia spełnienie każdego z badanych wymagań, ale służy podnoszeniu jakości pracy przedszkola i podnoszeniu jego prestiżu w środowisku lokalnym. Jeżeli zdaniem dyrektora lub nauczycieli ewaluacja przebiegała nieprawidłowo, a wypracowane wnioski są błędne, należy zgłosić zastrzeżenia. Precyzyjne wskazane uchybienia mogą doprowadzić do zmian w raporcie z ewaluacji zewnętrznej.
W każdym przedszkolu obowiązuje podstawa programowa wychowania przedszkolnego zgodna z zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.). Dyrektor przedszkola obowiązany jest kontrolować prawidłowość realizacji podstawy programowej przez nauczycieli. W celu usprawnienia nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola w tym zakresie opracowuje się dodatkowe dokumenty.
Jednym z zadań dyrektora przedszkola jest sprawowanie nadzoru pedagogicznego. W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola:
Dyrektor przedszkola sprawuje nadzór pedagogiczny nad zatrudnionymi w przedszkolu nauczycielami. W tym celu opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym.
Od 1 września 2016 r. w przedszkolach powinna być stosowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z 17 czerwca 2016 r. Zmienioną podstawę należy dostosować do pracy z dziećmi. Poznaj szczegóły nowych wytycznych.
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej tak, by jej wyniki realnie wpłynęły na rozwój placówki, to niełatwe zadanie. Zapraszamy do udziału w wideoszkoleniu prowadzonym przez dr Renatą Stoczkowską, podczas którego wyjaśnimy, jak uniknąć najczęstszych błędów.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.