godziny dostępności w szkole

Godziny dostępności nauczycieli - jak je zaplanować i realizować

Organizacja godzin dostępności nauczyciela to obowiązek dyrektora szkoły

Od 1 września 2022 r. nauczyciele muszą realizować godziny dostępności w szkole, przedszkolu i placówce oświatowej. Obowiązek realizacji tych godzin spoczywa właściwie na każdym nauczycielu. Są one przeznaczone na konsultacje z uczniami i ich rodzicami. Organizacja godzin dostępności stanowi zaś obowiązek dyrektora szkoły. Sprawdź, jaki jest wymiar godzin dostępności nauczyciela i dowiedz się, jak je zaplanować.

Godzina dostępności – co to takiego

Nauczyciele w ramach swojego czasu pracy są zobligowani do bycia dostępnym w szkole dla:

  • uczniów (wychowanków),
  • ich rodziców

Są to tzw. godziny dostępności – innymi słowy godziny gotowości do konsultacji ze wskazanymi osobami.

Godziny dostępności nauczyciela - w szkole, przedszkolu i placówce

Godziny dostępności to pojęcie funkcjonujące od września 2022 r. Obowiązek realizacji tych godzin nałożono na nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych prowadzonych przez

        • jednostki samorządu terytorialnego,
        • organy administracji rządowej,

Godzin dostępności w takim rozumieniu nie musza realizować nauczyciele szkół, przedszkoli i placówek:

          • publicznych niesamorządowych,
          • niepublicznych.

Czy każdy nauczyciel musi realizować godziny dostępności

Godziny dostępności realizuje każdy nauczyciel bez względu na zajmowane stanowisko, a więc także m.in.:

            • wychowawca świetlicy,
            • nauczyciel – bibliotekarz,
            • tzw. nauczyciel wspomagający
            • pedagog,
            • pedagog specjalny,
            • psycholog,
            • logopeda.

Oznacza to, że godziny te musi realizować także:

              • dyrektor,
              • wicedyrektor,
              • inny nauczyciel pełniący funkcję kierowniczą

nawet jeśli korzysta z całkowitego zwolnienia z obowiązku świadczenia zajęć.

W Portalu Oświatowym dowiesz się m.in.:

  • jaki jest wymiar godzin dostępności w roku szkolnym 2023/2024
  • ile trwają godziny dostępności
  • w jakich godzinach należy zorganizować godziny dostępności,
  • czy każdy nauczyciel musi realizować godziny dostępności,
  • czy godziny dostępności obejmują również okresy ferii zimowych i wakacji,
  • czy nauczycielom należy się dodatkowe wynagrodzenie z tytułu prowadzenia tych godzin.
Jakich zmian należało dokonać w statutach szkół na rok szkolny 2022/2023

Jakich zmian należało dokonać w statutach szkół na rok szkolny 2022/2023

Liczne zmiany aktów prawnych wprowadzających przepisy obowiązujące od 1 września 2022 r. wymagały dokonania zmian w statutach szkół – przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Sprawdź, czy wszystkie zmiany zostały wprowadzone do statutu placówki.

Zmiana przepisów to zmiany w statutach

Z przepisów, które weszły w życie od 1 września 2022 r. wynika, że w statutach należało:

1) określić szczegółowo organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość - obowiązek wynika z treści art. 125 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe,

2) uzupełnić zakres zadań nauczycieli o nowy obowiązek wynikający z treści art. 42 ust. 2f Karty Nauczyciela,

3) ustalić zakres zadań pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych zatrudnionych obowiązkowo w szkołach (art. 42d Karty Nauczyciela oraz § 1 i 3 rozporządzenia MEiN z 22 lipca 2022 r. i § 24a rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.),

4) wprowadzić zmiany do rozdziału określającego warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego (§ 5a i 5b rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych),

5) uzupełnić zapisy o treści informujące o działaniach szkoły skierowanych do grupy uczniów z Ukrainy, którzy na podstawie aktualnych przepisów mają możliwość kontynuowanie edukacji w polskich szkołach w kolejnych latach szkolnych (art.165 ust. 1, 7, 8, 10 i 11 UPO, § 6b ust. 1 i 1a, § 6c, § 11a i 11b rozporządzenia MEN z 21 marca 2022 r., § 16, 17 i 18 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r.).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie zmiany przepisów od września powodują zmiany w statutach
  • Jak dostosować zapisy o nauce zdalnej
  • Godziny dostępności – jakie uregulowania w statutach
  • Jakich zapisów dokonać w związku z nową liczbą etatów specjalistów
  • Czy zaszły zmiany w warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego
  • Jak uzupełnić zapisy w statucie dotyczące uczniów z Ukrainy

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql