Skończył się pierwszy semestr. Nauczyciele podsumowali pracę uczniów w całym semestrze i wystawili oceny. Wielu uczniów próbowało „rzutem na taśmę” poprawić oceny, aby uniknąć ocen niespełniających oczekiwań rodziców. W wielu domach końcówka semestru była czasem wzmożonego napięcia, tarć między rodzicami a dziećmi, podejmowania przez rodziców różnych działań, których celem było zmotywowanie, zachęcenie, a czasem nawet zmuszenie dziecka do dodatkowego wysiłku i poprawienia wyników w nauce. W szczególnej sytuacji są uczniowie ostatnich klas szkoły podstawowej, gimnazjum czy liceum. W ich przypadku oceny często wiążą się z sukcesem lub porażką w rekrutacji do nowej szkoły. Czy rodzice wiedzą, jaka jest funkcja oceny szkolnej? Czy swoimi wymaganiami rzeczywiście wpływają na motywację dziecka do nauki? Na spotkaniu z rodzicami porozmawiaj o ocenianiu. Podpowiedz rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi o szkolnych ocenach.
Nieszczęśliwa miłość, problemy w szkole, domu rodzinnym czy wśród rówieśników - powody obniżonego samopoczucia u młodych ludzi mogą być różne. Samobójstwa, będące często wynikiem depresji, to druga po nieszczęśliwych wypadkach przyczyna śmierci młodych ludzi w przedziale wieku 15 d0 19 lat. Depresja niestety często jest lekceważona zarówno w szkole, jak i w domu rodzinnym ucznia, bo w społeczeństwie panuje powszechne przekonanie, że młodzi ludzie nie mają dużych problemów. Tymczasem to właśnie nieleczona depresja może zdezorganizować życie młodego człowieka, a w skrajnych sytuacjach doprowadzić do tragicznej sytuacji, jaką jest próba samobójcza. Przeczytaj, jakie obowiązki spoczywają na nauczycielach w związku z pomocą choremu uczniowi.
Co może zrobić wychowawca, aby rodzice uczniów czuli się bezpiecznie, byli dla niego wsparciem w procesie wychowywania, otwarcie komunikowali się w kwestiach związanych z nauką i funkcjonowaniem dziecka zarówno w szkole, jak i w domu? Przyjrzymy się zagadnieniu współpracy pomiędzy samymi rodzicami przekonani, że dobra współpraca pomiędzy rodzicami uczniów przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom - szkole, wychowawcy, samym rodzicom a przede wszystkim dzieciom.
Zgodnie z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi w swojej godności i w swych prawach. Dziecko, pobierające naukę w szkole musi poznać nie tylko zasady matematyki, regiony świata, pisownię i literaturę ale też, albo przede wszystkim - nauczyć się szanować i respektować prawa innych. Uczeń ma prawo do prywatności, poszanowania godności osobistej, nietykalności osobistej i ochrony danych osobowych. Dyrektor, nauczyciele i inni pracownicy szkoły muszą o tym wiedzieć, znać zasady postępowania i ich bezwzględnie przestrzegać!
Nauczycielowi nie wolno przeglądać rzeczy osobistych ucznia, dokonywać jego rewizji, przeszukiwać plecaka, nawet jeśli zachodzi uzasadnione prawdopodobieństwo, że dokonał kradzieży lub posiada niedozwolone środki odurzające.
Chociaż problemy dziecka z czytaniem i pisaniem ujawniają się dopiero w szkole, to jednak już w wieku przedszkolnym można dostrzec symptomy zapowiadające te trudności. Wiedza, umiejętność obserwacji i dostrzegania objawów pozwalają odpowiednio wcześnie wykryć dzieci z problemami i zapewnić im właściwą pomoc. Dzieci ryzyka dysleksji powinny być objęte pomocą specjalistów jeszcze przed podjęciem nauki w szkole. Im wcześniejsza interwencja, tym lepsze wyniki. Dziecko z symptomami dysleksji rozwojowej nie musi stać się dyslektykiem. Zobacz, na jakie symptomy trzeba zwrócić uwagę. Sprawdź, o co pytać rodziców w sytuacji pojawiających się problemów dziecka w nauce czytania i pisania.
Dziecko rozpoczyna naukę w szkole. To ważny moment nie tylko dla niego, ale również dla rodziców. Niezwykle istotne jest, aby zarówno rodzice, jak i ich pociechy, byli przygotowani do nowych obowiązków i do funkcjonowania w środowisku szkoły. Przekaż rodzicom swoich uczniów, jak się przygotować do nowej sytuacji.
Jeśli czytasz kolorowe magazyny, masz spore szanse natknąć się na popularne artykuły dotyczące depresji. Rozmawiając ze znajomymi, zdarza ci się zapewne usłyszeć, że sądzą oni, iż cierpią na depresję. Termin depresja jest odmieniany przez wszystkie przypadki podobnie, jak termin stres. Depresja wydaje się być w ostatnich latach często występującym zjawiskiem. Czy dotyczy wyłącznie dorosłych, czy też na depresję mogą cierpieć również małe dzieci i nastolatki? Średnio w każdej klasie może być nawet 2 uczniów z depresją!
14 marca odbyło się inauguracyjne posiedzenie Zespołu opiniodawczo-doradczego Rada Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej. Podczas inauguracyjnych prac omówiono główne zagadnienia, którymi będzie się zajmował Zespół, dotyczące m.in. kształtowania świadomości rodziców, co do ich roli w szkole, oraz zwiększenia ich aktywności w życiu szkoły.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.