Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Analizy i interpretacje

Chcesz mieć pewność, że wykonujesz swoje zadania zgodnie z przepisami, a Twoja placówka jest dobrze zarządzana? Zapoznaj się z artykułami dotyczącymi analiz najnowszych przepisów oświatowych. W zakładce „Analizy i interpretacje” znajdziesz omówienie aktualnych, najważniejszych problemów szkół i placówek oświatowych. Wskazówki, przykłady oraz szerokie omówienie tematu sprawią, że rozwiążesz każdy problem w swojej szkole czy przedszkolu.

Archiwalny Wyliczanie godzin do dyspozycji dyrektora zgodnie z nową ramówką

Od 1 września 2012 r. w szkołach będzie obowiązywać nowe rozporządzenie o ramowych planach nauczania. Trzeba je uwzględnić opracowując w kwietniu arkusz organizacji na rok szkolny 2012/2013. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. wprowadziło nową definicję godzin do dyspozycji dyrektora. Ponieważ ich wyliczenie przy sporządzaniu arkusza może stanowić wiele problemów - ekspert z kuratorium opracował schemat wyliczania nowych godzin do dyspozycji dyrektora. Narządzie jest na tyle uniwersalna, ze łatwo można obliczyć liczbę godzin dyrektorskich dla każdego typu szkoły.

Archiwalny Raport specjalny: Nowa ramówka - omówienie przepisów pod kątem arkusza organizacji na rok szkolny 2012/2013

Od 1 września mają obowiązywać nowe przepisy dotyczące ramowych planów nauczania. Przystępując do przygotowywania arkusza trzeba zapoznać się z zapowiadanymi zmianami - to pozwoli uniknąć błędów i poprawnie wykonać zadanie. Ten tekst, w formie tabelek, zestawień i wyliczeń, pozwoli uporządkować: jaki będzie nowy ramowy plan nauczania;  nowe zasady konstruowania szkolnych planów nauczania; godziny do dyspozycji dyrektora, a jak to wyglądało dotychczas. W kolejnym raporcie na temat arkusza organizacji zostanie omówiona procedura tworzenia arkusza na rok szkolny 2012/2013, czynności i zadania dyrektora.

Archiwalny Sześciolatek w okresie "przejściowym"

Czytelnik zwrócił się prośbą o wyjaśnienie sytuacji dotyczącej 6-latka w okresie „przejściowym”: „Dziecko rozpoczęło naukę w bieżącym roku szkolnym - uczęszczało przez pierwszy semestr do klasy pierwszej. Trzy dni przed feriami zimowymi dziewczynka nie przyszła już do szkoły. Mama poinformowała, że zabrała dziecko do oddziału przedszkolnego. Wiem, że nie można dziecka cofnąć. Matka powołuje się na ministerstwo- tam udzielili jej odpowiedzi, że sama decyduje o swoim dziecku. Chcę jako dyrektor poinformować rodziców na piśmie, że zrobili to niezgodnie z prawem. Co w takim piśmie powinno się znaleźć, na co mam się powołać?” Ekspert z kuratorium rozważa problem i możliwość cofnięcia sześciolatka do zerówki.

Archiwalny Raport specjalny: Do końca lutego decyzja o wydłużaniu etapu edukacyjnego!

Do końca lutego dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wydłużenia etapu edukacyjnego uczniom. Przedłużenie okresu nauki dotyczy uczniów niepełnosprawnych oraz w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Sprawę każdego ucznia trzeba rozpatrzeć indywidualnie, dokładnie przeanalizować jego sytuację i osiągnięcia edukacyjne. Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze, radzie pedagogicznej i jak krok po kroku wydłużyć naukę uczniowi oraz jak klasyfikować, promować i realizować plan nauczania z takim uczniem - w tym tekście.

Archiwalny Śródroczna klasyfikacja przepustką dla ucznia szczególnie uzdolnionego

Jeżeli w szkole jest uczeń szczególnie uzdolniony, a zajęcia pozalekcyjne przeznaczone dla uczniów zdolnych zorganizowane w szkole już mu nie wystarczają, warto dać mu szansę rozwijania się w warunkach dostosowanych do jego potrzeb. Właśnie po klasyfikacji śródrocznej można zezwolić takiemu uczniowi na indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauki. Ponieważ ich istotą jest odmienna organizacja procesu kształcenia, wymagają podjęcia odpowiednich decyzji w odpowiednim czasie. Klasyfikacja śródroczna może być formalnym punktem startowym w organizacji tego wysoce zindywidualizowanego nauczania ucznia szczególnie uzdolnionego.

Archiwalny Indywidualne nauczanie i przygotowanie przedszkolne krok po kroku

Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi organizacji indywidualnego nauczania i indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Ekspert z kuratorium opisuje krok po kroku etapy organizacji, z omówieniem sposobu realizacji indywidualnego nauczania i przygotowania przedszkolnego. Ten „gotowiec” ułatwi postępowanie i uporządkuje liczne przepisy!

Archiwalny Innowacje pedagogiczne w pigułce

Dotychczas dyrektor szkoły był zobligowany do przekazania organowi prowadzącemu szkołę i kuratorowi oświaty uchwały rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole do 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym planowano rozpoczęcie innowacji. Obecnie dyrektor może przekazać uchwałę w dowolnym terminie. Ułatwia to realizację programów innowacyjnych opracowywanych i wdrażanych w ramach projektów współfinansowanych ze środków unijnych wymagających od szkół dużej elastyczności. Rozpoczęcie realizacji innowacji będzie więc możliwe w terminie ustalonym w uchwale rady pedagogicznej.

Archiwalny Stanowisko MEN w sprawie odbioru dziecka z przedszkola przez niepełnoletnie rodzeństwo

Wokół zagadnienia odbioru dziecka z przedszkola przez osobę niepełnoletnią skupiają się różne poglądy. Można wywieść logikę, że tylko osoba pełnoletnia może odebrać dziecko po zajęciach przedszkolnych. Można dowieść także, że już 13-latek upoważniony przez rodziców dziecka przedszkolnego jest właściwą osobą, której można powierzyć dziecko do opieki po zajęciach.

Archiwalny Raport specjalny: System Informacji Oświatowej - omówienie nowych przepisów

Prezydent podpisał nową ustawę o systemie informacji oświatowej. Ustawa zmienia strukturę, organizację oraz zasady działania SIO: stawia nacisk na dane jednostkowe, z czym wiążą się dodatkowe zabezpieczenia danych osobowych. W tym artykule przeczytasz na temat tego, jak będzie funkcjonował nowy system, jaką będzie miał strukturę, jakie dane będą gromadzone i przetwarzana w SIO. Warto zapoznać się z tymi regulacjami, zanim wejdą w życie i nałożą na szkoły liczne nowe obowiązki.

Archiwalny Raport specjalny: Uchwały rady pedagogicznej

Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym i wszystkie swoje decyzje podejmuje w formie uchwał. Warto zapoznać się z przepisami w jakich sprawach rada pedagogiczna wyraża opinie, jakie ma kompetencje stanowiące.

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty