Nieklasyfikowanie śródroczne nie ma żadnych konsekwencji prawnych dla ucznia ani dla szkoły. W sytuacji nieklasyfikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych.
Bardzo często w ostatnim czasie zauważa się nieprawidłowe podejście nauczycieli do oceniania uczniów. A przepisy wprost mówią, czym jest ocenianie i na czym polega. Dodatkowo podnoszą się głosy rodziców, którzy apelują m.in. o nieocenianie np. za brak pracy domowej. Sprawdzamy, jakie błędy związane z ocenianiem są popełniane. Rozwiewamy 6 najczęściej pojawiających się wątpliwości.
Czy nauczycielowi wolno wpisać do dziennika ocenę z poprawy taką samą lub gorszą od oceny uzyskanej w pierwszym terminie? Czy niezależnie od tego, jaką uczeń otrzymał ocenę z poprawy - nauczyciel może brać pod uwagę przy ustalaniu oceny półrocznej/rocznej obie te oceny, czy tylko lepszą? Sprawdzamy, jak traktować ocenę z poprawy.
Pytanie: Czy zgodna z prawem jest praktyka wstawiania uczniom punktów minusowych z zachowania za trzykrotny brak pracy domowej?
Pytanie: Czy po uzyskaniu niskich wyników przez uczniów na egzaminie ósmoklasisty, szkoła ma obowiązek napisania programu naprawczego? Czy stworzenie tego dokumentu zleca dopiero organ nadzorujący placówkę?
Pytanie: Czy statucie szkoły może zostać zawarta informacja, że uczeń, aby uzyskać ocenę wzorową z zachowania, nie może mieć ani jednej uwagi w dzienniku elektronicznym? Rada rodziców podważa ten punkt.
System oceniania i wymagania na poszczególne oceny powinny dotyczyć wszystkich uczniów w takim samym zakresie. Natomiast dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak dostosować formy i metody pracy, aby ich zastosowanie wyrównywało szanse edukacyjne tych uczniów. Dzięki temu będą osiągać wyniki pozwalające uzyskiwać oceny adekwatnie do ich wiedzy i umiejętności.
Pytanie: Chciałbym dokonać zmiany systemu oceniania zachowania, ale tylko na poziomie jednej klasy, by sprawdzić, czy zmiana będzie modyfikowała zachowania ucznia. Jak przeprowadzić taką zmianę zgodnie z prawem oświatowym?
Pytanie: Uczeń specjalnej szkoły podstawowej z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, niedosłuch, niepełnosprawność ruchowa) realizuje obowiązek szkolny poza szkołą - w placówce OREW. Szkoła otrzymuje informacje o postępach i ocenę opisową ucznia realizującego podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Czy rada pedagogiczna na koniec każdego półrocza powinna przyjmować uchwałę klasyfikacyjną – odrębną dla tego ucznia?
Pytanie: Czy uczeń pomimo wymaganej liczby ocen (większość 1), ale z niską frekwencją roczną (poniżej 50%) może być nieklasyfikowany? Czy frekwencja ucznia jest rozstrzygająca, by ocenić czy ten uczeń może nie być klasyfikowany?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty