Pytanie: Czy zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w czasie długotrwałej nieobecności ucznia związanej z jego stanem zdrowotnym (np. 2 tygodnie)?
Przepisy nie określają wzoru sprawozdania pedagoga specjalnego. Wiąże się to z tym, że zakres zadań przez niego realizowanych wynika ze zróżnicowanych potrzeb uczniów danej szkoły. Najważniejsze jest więc to, by odnieść się szczegółowo do zakresu realizowanych w szkole zadań.
Pytanie: Czy dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i zawartym w nim zapisie o potrzebie obecności nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, musi być zapewniona opieka na pełne 25 godzin zajęć (wg ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym)? Czy wymiar pracy nauczyciela współorganizującego z uczniem może być nieco mniejszy?
Pytanie: Jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne dla ucznia z Zespołem Aspergera?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują innych rozwiązań niż realizacja zajęć techniki, jeśli uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie realizuje nauki drugiego języka obcego. Przepisy nie zawierają jednak żadnych wskazówek dotyczących sposobów organizacji takich zajęć.
Pytanie: Czy opinie psychologiczno-pedagogiczne (wydawane przez poradnie publiczne i prywatne), dotyczące np. dysleksji rozwojowej, zaburzeń lękowych, zaburzeń emocjonalnych; zaświadczenia psychologiczne dotyczące np. zaburzeń identyfikacji płciowej, zaburzeń depresyjnych; zaświadczenia lekarskie dotyczące np. zaburzeń lękowych – są dokumentami wiążącymi dla szkoły? Czy jest obowiązek stosowania się do zawartych tam wskazań dla szkoły, nauczycieli i dostosowywania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych ucznia?
Pytanie: Szkoła podstawowa zapewnia zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze uczennicy urodzonej w 2002 r., która posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym. Zajęcia są prowadzone przez nauczyciela w domu uczennicy. Do jakiego wieku uczestnika zajęć szkoła powinna zapewnić jej naukę?
Pytanie: W roku szkolnym 2020/2021 przyjęto ucznia z Ukrainy do naszej szkoły. Czy w tym roku szkolnym dla tego ucznia przysługują zajęcia wyrównawcze?
Czy uczniowie chcący skorzystać z pomocy psychologa, logopedy czy terapeuty mogą to robić w czasie swoich lekcji, czy tylko przed lub po lekcjach? Sprawdź, w jakich godzinach należy zapewnić wsparcie nauczycieli specjalistów w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pytanie: Z powodu odległego miejsca zamieszkania nauczyciele odmawiają dojazdu do miejsca zamieszkania ucznia. Czy w roku szkolnym 2022/2023 można realizować zajęcia nauczania indywidualnego na terenie szkoły? Proszę o podstawę prawną do wydanej opinii.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty