Od 28 listopada 2023 r. rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora szkoły oraz inne stanowisko kierownicze w publicznej szkole lub placówce ma nowy tekst jednolity Dziennika Ustaw. Zobacz aktualne wymagania wobec kandydata na dyrektora publicznej szkoły lub placówki.
Zwyczajowo w czasie wakacji przeprowadzane są konkursy na dyrektora szkoły. Swoich przedstawicieli do komisji konkursowej powołuje m.in. rada pedagogiczna. Co w przypadku, gdy wszyscy nauczyciele są na wakacjach? Na szczęście istnieje rozwiązanie tego problemu.
Maj i czerwiec to okres przeprowadzania konkursów na dyrektora szkoły. Kandydat, który ma objąć to stanowisko, będzie pewny nowej pracy dopiero po zatwierdzeniu konkursu przez organ prowadzący. Sprawdź, jakie są możliwe powody unieważnienia konkursu na dyrektora szkoły.
W skład komisji konkursowej na dyrektora szkoły wchodzi po jednym przedstawicielu organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Sprawdź, które związki zawodowe należy zawiadomić o konkursie na dyrektora szkoły w celu wyłonienia przedstawicieli wchodzących w skład komisji konkursowej.
Kandydat musi złożyć określone dokumenty w konkursie na dyrektora szkoły, wymienione w ogłoszeniu konkursu. Braki w dokumentacji skutkują niestety odmową dopuszczenia do konkursu. Zaś nieprawidłowości w treści dokumentów mogą przełożyć się na wybór innego kandydata. Poznaj wymagane dokumenty do konkursu na dyrektora szkoły. Sprawdź także, co musisz zawrzeć w ich treści.
Odmowa dopuszczenia do konkursu na dyrektora szkoły to bardzo przykre doświadczenie dla kandydata na tego dyrektora. Jest on bowiem skreślany jeszcze na etapie weryfikacji formalnej, nie mając szans choćby na zaprezentowanie koncepcji pracy szkoły i dorobku zawodowego. Nie zawsze jednak odmowa dopuszczenia do konkursu będzie legalna. Sprawdź, jak się bronić w przypadku, gdy jest ona niezgodna z prawem.
Dopuszczenie kandydata do konkursu na dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki bądź odmowa takiego dopuszczenia leży w kompetencjach komisji rekrutacyjnej powoływanej przez organ prowadzący. To komisja dokonuje wstępnej weryfikacji formalnej kandydata i decyduje o jego dopuszczeniu bądź odmowie dopuszczenia. Weryfikacja ta odbywa się więc już podczas posiedzenia komisji konkursowej, w wyznaczonym przez nią terminie, na który stawia się kandydat.
Posiedzenie komisji bez udziału kandydata na dyrektora szkoły
Mimo tego analiza, czy kandydat na dyrektora powinien być dopuszczony do konkursu, odbywa się bez udziału kandydatów. W jej następstwie komisja podejmuje uchwałę w sprawie dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia poszczególnych kandydatów do konkursu. Uchwała komisji jest podejmowana:
Odmowa dopuszczenia – w 3 przypadkach
Decyzja w sprawie dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia kandydata do konkursu na dyrektora szkoły nie jest uznaniowa. Odmowa dopuszczenia jest możliwa jedynie w następujących przypadkach:
Odmowa dopuszczenia do konkursu ma być wynikiem stwierdzenia nieprawidłowości formalnych a nie merytorycznej oceny kandydata. Ocena ta następuje bowiem w kolejnym etapie i jedynie wobec kandydatów dopuszczonych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.