godziny ponadwymiarowe nauczyciela

Długotrwała nieobecność nauczyciela w pracy – kiedy wymaga zawarcia umowy na zastępstwo

Długotrwała nieobecność nauczyciela w pracy – kiedy wymaga zawarcia umowy na zastępstwo

Nagłe i długotrwałe nieobecności nauczyciela w pracy powodują konieczność zapewnienia zastępstwa. Nie zawsze jednak oznacza to, że dyrektor musi zatrudnić nowego nauczyciela na zastępstwo. Sprawdź, kiedy można przydzielić za nieobecnego nauczyciela doraźne zastępstwa, a kiedy konieczne jest powierzenie stałego zastępstwa za nauczyciela. Przekonaj się także, od kiedy – z puntu widzenia dyscypliny finansów publicznych – można zatrudnić nauczyciela na zastępstwo.

Zastępstwa doraźne to rozwiązanie tymczasowe

Przez godzinę doraźnego zastępstwa rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, której realizacja następuje w zastępstwie nieobecnego nauczyciela (art. 35 ust. 2a Karty Nauczyciela). Zastępstwa doraźne przydzielane są w przypadkach krótkotrwałej nieobecności nauczyciela w pracy. Doraźne zastępstwa może realizować nauczyciel niezależnie od posiadanych kwalifikacji.

Z artykułu dowiesz się:

  • czy można powierzyć stałe zastępstwo nauczycielowi w ramach doraźnych zastępstw;
  • od którego dnia nieobecności nauczyciela z powodu choroby można zatrudnić nauczyciela na zastępstwo;
  • czy zawsze długotrwała nieobecność nauczyciela w pracy uzasadnia zatrudnienie innego nauczyciela na zastępstwo.
Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy

Specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy – 3 rozwiązania dotyczące nauczycieli (aktualizacja)

Został już opublikowany projekt specustawy dla Ukraińców. Przewiduje on m.in. możliwość zatrudnienia w szkole nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne oraz przydzielania godzin ponadwymiarowych nauczycielom ponad ustawowy limit. Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy zawiera także odstąpienie od wymogu potwierdzenia znajomości języka polskiego w przypadku zatrudnienia obcokrajowca na stanowisku pomocy nauczyciela. Poznaj szczegóły projektu ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, które dotyczą działalności szkoły.

Specustawa dla Ukraińców ma ułatwić obywatelom Ukrainy zalegalizowanie pobytu oraz podjęcia pracy w Polsce, a także zapewnić ich dzieciom dostęp do szkół i przedszkoli. Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy określa m.in.:

  1. szczególne zasady powierzenia pracy obywatelom Ukrainy, przebywającym legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2.  pomoc udzielaną przez wojewodów obywatelom Ukrainy;
  3. utworzenie nowej rezerwy celowej na finansowanie wydatków w zakresie pomocy obywatelom Ukrainy;
  4.  niektóre uprawnienia obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny;
  5. szczególne zasady przedłużania okresów legalnego pobytu obywateli Ukrainy oraz wydanych im przez organy polskie dokumentów dotyczących uprawnień w zakresie wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  6. niektóre uprawnienia obywateli polskich i obywateli Ukrainy będących studentami, nauczycielami akademickimi lub pracownikami naukowymi wjeżdżającymi z terytorium Ukrainy;
  7. szczególne regulacje dotyczące kształcenia, wychowania i opieki dzieci i uczniów będących Obywatelami Ukrainy, w tym wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych w tym zakresie;
  8. szczególne zasady organizacji i funkcjonowania uczelni w związku z zapewnianiem miejsc na studiach dla obywateli Ukrainy.

Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przewiduje m.in. możliwość przydzielania większej liczby godzin ponadwymiarowych nauczycielom, podjęcia zatrudnienia przez nauczycieli pobierających świadczenie kompensacyjne, a także umożliwia zatrudnienie na stanowisku pomocy nauczyciela osoby bez certyfikatu znajomości języka polskiego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jaki będzie limit godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli w szkołach, w których utworzono oddział przygotowawczy dla dzieci z Ukrainy;
  •  kiedy zatrudnienie w szkole pracownika z Ukrainy nie będzie wymagało potwierdzenia znajomości języka polskiego;
  • na jakich zasadach nauczyciele na świadczeniach kompensacyjnych będą mogli podjąć pracę w szkole, nie tracąc przy tym prawa do tego świadczenia.
Jak zorganizować zdalne nauczanie do 27 lutego 2022 r.

Wraca zdalne nauczanie – skorzystaj z 11 wskazówek ekspertów

Do 27 lutego 2022 r. w większości szkół organizowane będzie zdalne nauczania. Organizacja takiego nauczania może przysparzać nie lada problemów. Dotyczy to zwłaszcza szkół, które w częściowym zakresie muszą funkcjonować stacjonarnie. Skorzystaj ze wskazówek ekspertów, aby odpowiednio przygotować się do tego trudnego okresu.

Nauczanie zdalne nie zostało wprowadzone we wszystkich szkołach. O tym, gdzie zostanie wprowadzone, przeczytasz tutaj>>

Przepisy dotyczące nauczania zdalnego nie przewidują wyjątków w zakresie stanowisk nauczycielskich (nie licząc wychowawców internatu). Oznacza to, że teoretycznie na każdym stanowisku nauczycielskim będzie organizowane nauczanie zdalne. Dotyczy to m.in.:

  • nauczycieli – specjalistów (pedagogów, psychologów czy doradców zawodowych),
  • bibliotekarzy,
  • wychowawców świetlicy.

Jeżeli na którymkolwiek z tych stanowisk organizacja nauczania zdalnego okaże się niemożliwa, wówczas nie pozostanie nic innego, jak skierowanie nauczyciela w stan przestoju.

Przeczytaj także: Przestój – czy w każdym przypadku jest możliwy

Jak skierować nauczyciela do nauczania zdalnego

A może – czy konieczne jest w ogóle skierowanie do nauczania zdalnego? Otóż jak się okazuje – nie. Nauczyciele przechodzą na nauczanie zdalne automatycznie z mocy samego prawa. Tym prawem jest nowe rozporządzenie MEiN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Rolą dyrektora jest natomiast ustalenie we współpracy z nauczycielami tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć:

  • wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów),
  • realizowanych w formach pozaszkolnych.

W rozkładzie dyrektor powinien brać pod uwagę:

  • równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
  • możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
  • łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
  • ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
  • konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak zorganizować pracę zdalną,
  • jak połączyć zajęcia stacjonarne ze zdalnymi,
  • jak pociągnąć nauczyciela do odpowiedzialności za nieprawidłowości w toku nauczania zdalnego
  • co z godzinami ponadwymiarowymi i doraźnymi zastępstwami.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql