Czy szkoła, która sama dokonuje zakupu węgla, jest uprawniona do dodatku dla podmiotów wrażliwych

Czy szkoła, która sama dokonuje zakupu węgla, jest uprawniona do dodatku dla podmiotów wrażliwych

Szkoła samodzielnie dokonująca zakupu węgla nie może skorzystać z regulacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Pomimo że ustawa wymienia podmioty systemu oświaty, to w takim przypadku nie da się stosować jej przepisów.

Uprawnieni do rekompensaty

Należy tu zwrócić uwagę na treść art. 3 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Zgodnie z tą regulacją przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję i wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania ciepła, które jest dostarczane do odbiorców ciepła dla:

1)  każdego źródła ciepła lub

2)  grupy źródeł ciepła stosujących ten sam rodzaj paliwa, z których żadne nie przekracza 5 MW zainstalowanej mocy cieplnej

ustala na podstawie taryfy dla ciepła zatwierdzonej na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy - Prawo energetyczne cenę ciepła, cenę za zamówioną moc cieplną i cenę nośnika ciepła lub stawkę opłaty miesięcznej za zamówioną moc cieplną i stawkę opłaty za ciepło z rekompensatą wynikające ze średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą, uwzględniając planowane wielkości uwzględnione w zatwierdzonej taryfie. I wprowadza ustalone ceny z rekompensatą do stosowania w rozliczeniach z odbiorcami, w okresie od 1 października 2022 r. do 30 kwietnia 2023 r.

Rekompensata jest zatem stosowana przez przedsiębiorstwo energetyczne. Przepisy te nie będą więc stosowane w odniesieniu do podmiotów, które samodzielnie dokonują zakupu węgla. Pomimo że art. 4 ust. 1 ustawy wymienia podmioty systemu oświaty, to w przypadku opisanym wyżej, nie da się stosować przepisów ustawy.

Argumentu za takim stanowiskiem dostarcza również fakt, że zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy określenie szacunkowej ilości ciepła w oświadczeniu, jest dokonywane przez odbiorcę zgodnie z zasadami określonymi w art. 45a ustawy Prawo energetyczne lub z uwzględnieniem powierzchni lokali, charakteru prowadzonej w nich działalności oraz posiadanych danych historycznych. Tymczasem zgodnie z art. 45a ustawy Prawo energetyczne przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie cen i stawek opłat zawartych w taryfie lub cen i stawek opłat ustalanych na rynku konkurencyjnym, wylicza opłaty za dostarczane do odbiorcy paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło.

Nie da się zatem tej regulacji zastosować w przypadku zakupu węgla, który jako samodzielny nośnik energii nie został w tym przepisie wymieniony. 

Zakup ciepła od przedsiębiorcy

Oświadczenie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła, składa się sprzedawcy ciepła. Zgodnie z definicją z art. 2 pkt 4 ustawy sprzedawcą ciepła jest przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się bezpośrednią sprzedażą wytworzonego ciepła lub przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu ciepłem.

Ponownie – nie da się zatem wskazać podmiotu, do którego można by złożyć oświadczenie w przypadku, gdy nie zachodzi zakup ciepła od przedsiębiorcy, a szkoła dokonuje zakupu węgla. 

Przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie cen i stawek opłat zawartych w taryfie lub cen i stawek opłat ustalanych na rynku konkurencyjnym, wylicza opłaty za dostarczane do odbiorcy paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło.

  • Ustawa z 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2022 r., poz. 1967) - art. 3, art. 6 ust. 1.
Michał Łyszczarz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql