Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu wymaga nie tylko dużej wiedzy, lecz także śledzenia aktualnych zmian w przepisach prawnych. W ostatnich latach w tej kwestii bardzo dużo się zmienia, a w placówkach przybywa dzieci z orzeczeniami i opiniami. W tym miejscy znajdziesz informacje dla przedszkoli publicznych i niepublicznych, jak postępować w sytuacji, gdy do przedszkola dostarczone zostanie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak zorganizować rewalidację dla dziecka, a także wiele innych. Dodatkowo umieściliśmy tu również porady dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju.

Zespół opracowujący IPET nie decyduje o zakresie realizacji orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Pytanie: Czy przedszkole ma obowiązek zapewnienia dziecku wszystkich zajęć i form terapii zaleconych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego? Czy zespół opracowujący IPET może zadecydować, że część tych zajęć nie będzie realizowana w ogóle lub będzie realizowana np. w kolejnym roku edukacji?

wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

NIK o braku odpowiedniego wsparcia dzieci z dysfunkcjami

Z przeprowadzonego niedawno raportu NIK dotyczącego wczesnego wspomagania rozwoju wynika, że dzieci z problemami mają trudny dostęp do terapii, nie są realizowane wszystkie zalecenia z opinii czy też nie przeprowadza się zajęć w określonym czasie. Przedstawiamy wyniki raportu.

Jakiemu dziecku można odroczyć obowiązek szkolny

Pytanie: Czy 6-latka z orzeczeniem ze względu na słabosłyszenie oraz opinią o potrzebie wczesnego wspomagania będzie można odroczyć od obowiązku szkolnego?

Zajęcia logopedyczne w oddziale przedszkolnym – jak ustalić ich wymiar

Pytanie: Jaki powinien być wymiar czasu zajęć logopedycznych w oddziale przedszkolnym?

Zwiększenie liczby dzieci w oddziale w przedszkolu specjalnym – czy możliwe

Pytanie: Czy jest możliwość zwiększenia liczby dzieci w oddziale w przedszkolu specjalnym - niepublicznym? Obecnie jest to grupa 5-osobowa i uczęszczają do niej dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Czy do tej grupy można dołączyć jeszcze jedno dziecko i na jaki przepis prawny w tej sytuacji się powołać?

Jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu niepublicznym

Pytanie: Jesteśmy niepublicznym przedszkolem. Przyjęliśmy dziecko, które posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu. Jakie działania powinien podjąć w tym kierunku dyrektor placówki i wychowawca?

Czy możliwe jest uczęszczanie do oddziału dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

Pytanie: Czy dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną - niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim i niepełnosprawność ruchowa - może być w jednej grupie przedszkolnej razem z dziećmi z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną? Jest to grupa 3-, 4-latków w niepublicznym przedszkolu specjalnym. Przedszkole działa na zasadach przedszkola publicznego.

Wydanie opinii o dziecku na prośbę rodzica – czy w każdej sytuacji

Pytanie: Czy nauczyciel przedszkola ma obowiązek wydawania opinii o dziecku na prośbę rodzica? Jeśli tak , to na jakiej podstawie i na czyj wniosek? Wiadomo, że rodzice dziecka są w trakcie sprawy rozwodowej. Jak formalnie taka opinia ma wyglądać - czy powinna zawierać pieczątki dyrektora, przedszkola. Jakie informacje o dziecku powinny być w niej zawarte?

Wczesne wspomaganie i pomoc psychologiczno-pedagogiczna – czy może realizować jeden zespół

Pytanie: Do przedszkola niepublicznego uczęszcza dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (zespół Aspergera) i opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju. Powołany przez dyrektora zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizuje udzielanie pomocy dziecku, opracowuje IPET, itp. Czy zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, z uwagi na ten sam skład, może działać w ramach zespołu PPP?

Dziecko autystyczne w przedszkolu – czy trzeba zatrudnić dodatkową pomoc

Pytanie: W trakcie pobytu w przedszkolu u dziecka zdiagnozowano autyzm. Otrzymało orzeczenie o autyzmie, wśród zaleceń znajduje się podpunkt: w przypadku realizacji kształcenia w oddziale ogólnodostępnym koniecznie należy w oddziale zatrudnić nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dziecka niepełnosprawnego. Czy jest możliwość, aby nauczyciel o wymaganych uprawnieniach, prowadził zajęcia z dzieckiem przez krótszy czas w ciągu dnia? W placówce jest taki nauczyciel, ale zajmuje się również innymi dziećmi.

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel