Czy i jak dyrektor powinien monitorować realizację podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów? Wiadomo, że zniesiono „monitorowanie” jako formę nadzoru, ale dyrektor nadal może je stosować w odniesieniu do realizacji podstawy programowej. Podpowiadamy, jak w praktyce monitorować realizację podstawy programowej.
Przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie określają dla organu prowadzącego terminu na sporządzenie i doręczenie protokołu pokontrolnego kontrolowanemu podmiotowi. Natomiast organ nadzoru pedagogicznego ma 7 lub 14 dni – w zależności od przedmiotu kontroli – na przekazanie dyrektorowi kontrolowanej szkoły protokołu. Naruszenie tych terminów przez organ kontrolujący nie wywołuje jednak skutków prawnych. Sprawdzamy szczegóły!
Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym nie zobowiązuje dyrektora do półrocznego podsumowania nadzoru. Natomiast jego obowiązkiem jest przedstawienie radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru oraz informacji o działalności szkoły. Ważne są wnioski z tego, co już zostało zrobione. A jeśli wnioski niepokoją, to trzeba podjąć pilne działania naprawcze.
Pytanie: Jak powinno wyglądać podsumowanie I półrocza w oddziałach przedszkolnych, będących częścią szkoły podstawowej? Czy w trakcie rady klasyfikacyjnej wymagać od nauczycieli informacji o grupie i co taka informacja powinna zawierać?
Obserwacje nie są formą nadzoru pedagogicznego, lecz jedną z metod/sposobów uzyskiwania informacji niezbędnych do realizacji poszczególnych form nadzoru określonych w rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym: ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania. To dyrektor decyduje, kiedy i ile obserwacji przeprowadzi, jakie zagadnienia podda obserwacji i jaki rodzaj obserwacji zastosuje.
Pytanie: Jakie dokumenty są niezbędne podczas kontroli z kuratorium w przedszkolu niepublicznym? Kuratorium nie podało obszarów, z jakich będzie kontrola. W przedszkolu realizowane jest kształcenie specjalne oraz wczesne wspomaganie rozwoju.
Pytanie: Jakie dokumenty dotyczące ewaluacji wewnętrznej powinny znajdować się w przedszkolu niepublicznym?
Pytanie: Czy każdy nauczyciel musi realizować zajęcia otwarte?
Pytanie: Ile razy w roku szkolnym musi być przeprowadzana obserwacja pedagogiczna w przedszkolu? Przeglądając programy dostępne na rynku niektóre wydawnictwa mają w programie 3 obserwacje (wstępna, środkowa i końcowa), a niektóre tylko 2 (wstępna i końcowa). Jaka powinna być ich prawidłowa ilość? Jaka jest podstawa prawna?
Pytanie: Przedszkole otrzymało zawiadomienie z kuratorium oświaty o planowanej ewaluacji zewnętrznej w zakresie wspomagania rozwoju uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji i współpracy z rodzicami. Czego spodziewać się podczas takiej ewaluacji
Zajmie ci to jedynie 2 minuty