Pytanie: Czy ucznia spełniającego obowiązek szkolny w OREW należy wpisać do dziennika w szkole macierzystej?
Pytanie: Jakie kroki musi podjąć szkoła, jeżeli rodzic zgłosił, że dziecko z klasy I szkoły podstawowej wyjeżdża na trzy tygodnie wraz z rodzicami poza granice kraju. Jak szkoła ma formalnie podejść do tej sytuacji i czego ewentualnie wymagać od rodziców? A jak szkoła ma postąpić, jeżeli dziecko wyjeżdża na trzy do sześciu miesięcy?
Pytanie: Czy należy sprawdzać obowiązek nauki (uczniów w wieku 15-18 lat) na każdy rok szkolny? Czy można zebrać oświadczenia od rodziców na okres 3 lub 4 lat szkolnych? Gmina kontrolując obowiązek nauki, posiłkuje się listą osób zameldowanych i prowadzi odpowiednią ewidencję. Czy dzieci z tymczasowym meldunkiem również weryfikuje gmina np. meldunek stały ma w naszej gminie, a meldunek tymczasowy w innej?
Skutkiem złożenia fałszywego oświadczenia o miejscu zamieszkania rodziców kandydata lub samego kandydata jest możliwość ponoszenia odpowiedzialności karnej. Natomiast skreślenie ucznia z listy uczniów danej szkoły następuje w przypadkach określonych w statucie szkoły. Podpowiadamy, co może zrobić dyrektor, gdy w zgłoszeniu do szkoły rodzice złożą nieprawdziwe dane dotyczące miejsca zamieszkania.
Przepisy nie wymagają przedkładania zaświadczeń o realizacji przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w procesie postępowania rekrutacyjnego do klasy pierwszej szkoły podstawowej. Postępowanie to nie służy kontroli realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego (…) wprowadza nowy sposób przeliczania punktów w sytuacji, gdy uczeń z powodów zdrowotnych został zwolniony z egzaminu ósmoklasisty. Sprawdzamy, na czym polega zmiana i jak przeliczać punkty do szkoły ponadpodstawowej.
Przepisy prawa oświatowego tylko w części wskazują, jak należy rozumieć inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły. Katalog nie wyczerpuje wszystkich możliwości, gdyż inne zadania statutowe mogą się różnić w poszczególnych szkołach. Mogą obejmować m.in. zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów. W tym może zostać ujęta również opieka doraźna nad uczniami podczas uroczystości i imprez szkolnych. Sprawdzamy, jak wyglądają zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły.
Uczniom z Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z wojną, przydzielono dodatkowe godziny języka polskiego na okres dwóch lat. Niektórzy uczniowie uczęszczają na te zajęcia od końca lutego 2021 r. Powstaje więc pytanie, czy 24-miesięczny okres tych zajęć kończy się w lutym br. czy zakończył się wcześniej?
Pytanie: Czy dyrektor może zdecydować o zmianie drugiego języka obcego w szkole podstawowej? Czy musi z kimś się skonsultować?
Pytanie: Czy po uzyskaniu niskich wyników przez uczniów na egzaminie ósmoklasisty, szkoła ma obowiązek napisania programu naprawczego? Czy stworzenie tego dokumentu zleca dopiero organ nadzorujący placówkę?
Pytanie: Czy koła zainteresowań (dziennikarskie czy radiowe) oraz dodatkowe zajęcia z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy prowadzone w latach 2020-2022 musiały mieć opracowany program czy tylko plan pracy?
Pytanie: Nauczyciel realizuje dopuszczony przez ministerstwo i umieszczony w szkolnym zestawie programów nauczania program z wiedzy o społeczeństwie w liceum ogólnokształcącym. Wprowadza innowację programową w tym programie, wprowadzając zagadnienia poszerzające wiedzę uczniów z zakresu prawa. Czy ta innowacja musi być ujęta w szkolnym zestawie programów nauczania pod osobnym numerem?
Stosowanie średniej ważonej nie jest zgodne z przepisami prawa oświatowego. Nie uwzględnia ona specjalnych potrzeb uczniów wynikających np. z posiadanych przez nich orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii. Sprawdzamy, dlaczego jeszcze nie warto w ocenianiu uczniów stosować średniej ważonej.
Pytanie: Czy jeżeli w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania nie ma zapisu dotyczącego tzw. oceniania ważonego, to nauczyciel w przedmiotowych zasadach oceniania może zapisać, że na jego przedmiocie będą stosowane oceny ważone?
Pytanie: Chcemy dopisać w systemie oceniania zachowania, że nauczyciel może nie zabrać ucznia na zawody, konkurs, wycieczkę klasową lub szkolną, jeśli jego zachowanie w ostatnim czasie lub całym półroczu było karygodne: każdorazowo o udziale ucznia w wyżej wymienionych aktywnościach decyduje nauczyciel organizujący daną formę lub dyrektor. Czy te zapisy są zgodne z prawami dziecka?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty