Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Podstawa programowa

Znajdziesz tu niezbędne informacje dotyczące podstawy programowej w przedszkolu. W ostatnich latach podstawa często się zmienia, warto więc na bieżąco śledzić wszystkie nowe przepisy. Poznaj odpowiedzi ekspertów dotyczące m.in. nauki obowiązkowego języka obcego, prowadzenia zajęć specjalistycznych, a także monitorowania podstawy przez dyrektora. Wszystkie najważniejsze informacje o prowadzeniu zajęć w przedszkolu znajdziesz w jednym miejscu!

5-latki w grupie 6-latków – czy możliwe

Pytanie: Dziecko w wieku od 3 do 5 roku życia ma prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. Czy dziecko 5-letnie może uczęszczać z grupą dzieci 6-letnich? Czy o tym decyduje rodzic?

Różne podręczniki i programy nauczania w przedszkolu niepublicznym

Pytanie: Czy nauczyciele w przedszkolu mogą mieć inne podręczniki do realizacji podstawy programowej do pracy z dziećmi w swojej grupie? Grup w przedszkolu jest 7, czy każda z grup może posiadać inny podręcznik, tym samym inny program wychowania przedszkolnego?

Czas pobytu dziecka z orzeczeniem w przedszkolu

Pytanie: W przedszkolu z oddziałami integracyjnymi zatrudniony jest w każdym oddziale nauczyciel wspomagający. Nauczyciel ten pracuje w godzinach realizacji podstawy programowej, tj. od 9.00 do 14.00. Czy jest jakaś podstawa prawna, która określa czas pobytu dziecka z orzeczeniem w przedszkolu i czy dyrektor może odmówić rodzicom pobytu dziecka poza godzinami, w których pracuje nauczyciel wspomagający?

Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka 6-letniego

Pytanie: Czy dziecko 6 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze może otrzymać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?

Religia w przedszkolu – czy jest płatna, skoro zajęcia odbywają się poza podstawą programową

Pytanie: Czy zajęcia religii w przedszkolu publicznym mają być bezpłatne? Zgodnie z uchwałą Rady Gminy nasze przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie 5 godzin dziennie dzieciom do lat 5, natomiast za każdą dodatkową godzinę pobierana jest opłata w wysokości 1 zł. Religia nie jest realizowana w ramach podstawy programowej i odbywa się poza tymi 5 godzinami bezpłatnymi. Czy zatem mamy podstawę do pobierania opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu na zajęciach religii?

Spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w ośrodku rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczym

Pytanie: Dziecko 6-letnie z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności (w tym autyzm) realizuje obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w ośrodku rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczym (placówka niepubliczna). Jakie obowiązki leżą po stronie dyrektora szkoły obwodowej w zakresie prawidłowej organizacji i dokumentowania przebiegu edukacji tego dziecka w chwili obecnej i w kolejnych latach, kiedy dziecko będzie objęte obowiązkiem szkolnym? Jakie obowiązki leżą po stronie ośrodka?

Dziecko z orzeczeniem w przedszkolu – jak zorganizować zajęcia i w jakim czasie

Pytanie: Ile godzin zajęć przedszkolnych z grupą 6-latków powinien mieć uczeń autystyczny z orzeczeniem? Czy zajęcia przedszkolne (oprócz j. angielskiego, religii, rewalidacji, zajęć logopedycznych) dla tego dziecka powinny odbywać się w wymiarze 4 czy 5 godzin dziennie?

Zajęcia z religii i języka obcego – zasady organizacji dla różnych oddziałów przedszkolnych

Pytanie: W szkole są dwa oddziały przedszkolne 3-, 4-latki i 5-, 6-latki. Obecnie w oddziale 5-, 6-latków realizowane są również zajęcia z religii i jęz. angielskiego po 1 godz./tyg. Czy jestem zobligowany zorganizować takie zajęcia również w grupie 3-, 4-latków?

Ocena gotowości do podjęcia nauki w szkole – czy taka sama dla dzieci z orzeczeniami

Pytanie: Na przełomie września i października oraz do końca kwietnia przeprowadza się diagnozę przedszkolną oraz gotowość dzieci do podjęcia nauki w szkole (dzieci 6-letnich). Co z dziećmi, które mają orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim oraz np. orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej? Przeprowadzamy diagnozę korzystając z gotowych kart przygotowanych przez wydawnictwo. Czy dla dzieci z orzeczeniami należy przygotować inne karty do diagnozy?

Organizacja wczesnego wspomagania i kształcenia specjalnego – jak dokumentować

Pytanie: Do przedszkola uczęszcza dziecko posiadające zarówno orzeczenie o kształceniu specjalnym, jak i opinię dotyczącą konieczności wczesnego wspomagania. Nasza placówka ma możliwości do udzielania obu form pomocy. Czy w takim razie piszemy i program wczesnego wspomagania i IPET? Czy w dziennikach należy dokumentować działania dotyczące wczesnego wspomagania?

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel