Program autorski w szkole – czy dołączyć do szkolnego zestawu programów nauczania

Bożena Winczewska
Data publikacji: 24 czerwca 2022 r.
Poleć znajomemu
Program autorski w szkole – czy dołączyć do szkolnego zestawu programów nauczania

Przepisy nie wymagają składania przez nauczycieli wniosków o dopuszczenie programu nauczania do użytku szkolnego. Opracowane przez nauczycieli własne (autorskie) programy mogą być włączone do szkolnego zestawu programów nauczania, jeśli zostały przedstawione dyrektorowi szkoły w terminie umożliwiającym przeprowadzenie postępowania dopuszczenia programów do użytku szkolnego zgodnie z przepisami art. 22a ustawy o systemie oświaty.

Dyrektor dopuszcza programy do użytku w szkole

Ustalona przepisami procedura dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania w szkole przewiduje:

1)  przedstawianie dyrektorowi szkoły program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny przez nauczyciela lub zespół nauczycieli (art. 22a ust. 1 UoSO),

2)  opiniowanie zaproponowanego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programu przez radę pedagogiczną (nie jest wymagane zasięganie opinii doradcy metodycznego),

3)  sprawdzenie, czy program:

  • obejmuje cały etap edukacyjny (art. 22a ust. 1),
  • uwzględnia całość podstawy programowej (art. 22a ust. 7),
  • jest dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony (art. 22a ust. 5).
Dyrektor szkoły nie zatwierdza programów, lecz dopuszcza je do użytku w szkole (art. 22a ust. 6). Dopuszczone do użytku w szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów nauczania.

Przepisy nie określają wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej w szkole. O tym, czy autorskie programy opracowane przez nauczycieli edukacji np. wczesnoszkolnej zawierają nowatorskie rozwiązania programowe i zostaną uznane za innowacją pedagogiczną, decyduje samodzielnie szkoła. Zanim dyrektor postanowi o wprowadzeniu innowacji, może zasięgając wcześniej opinii rady pedagogicznej. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji nie należy jednak do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej (art. 70 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe).

Przepisy nie określają daty dopuszczenia programów do użytku

Dyrektor szkoły dopuszcza więc do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program nauczania w dowolnym, wyznaczonym przez siebie terminie. Jednak biorąc pod uwagę organizację pracy szkoły, nauczyciel powinien wybrać program nauczania do końca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym wybrany program będzie realizowany. 

Ponadto należy wziąć pod uwagę obowiązek podania do publicznej wiadomości zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego, jeśli nauczyciele zdecydowali o realizacji programu nauczania z zastosowaniem podręcznika.

W związku z tym, że każdy nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania z zastosowaniem podręcznika, działania związane z dokonywaniem wyboru programów nauczania i podręczników nie powinny być przekładane na koniec sierpnia (art. 22aa, art. 22ab ust. 1 pkt 1 i 4 UoSO). Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego powinny być znane zarówno programy, jak i zestaw podręczników, który corocznie podawany jest do publicznej wiadomości przez dyrektora szkoły.
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql