MEN: Reforma systemu oświaty od 1 września 2017 r.

Michał Kowalski

Michał Kowalski

Radca prawny, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa oświatowego
Data publikacji: 26 sierpnia 2016 r.
Poleć znajomemu
MEN: Reforma systemu oświaty od 1 września 2017 r.

Tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego MEN kieruje list do dyrektorów, nauczycieli i innych pracowników oświaty, w którym przedstawia najważniejsze kierunki zmian w systemie oświaty. Minister zapowiada, że w połowie września zostaną zaprezentowane projekty nowych ustaw.

Nie będzie szkół powszechnych

MEN modyfikuje swoje dotychczasowe plany i zapowiada utrzymanie szkół podstawowych w systemie oświaty. Oznacza to, że nie powstaną wcześniej zapowiadane szkoły powszechne. Szkoły podstawowe staną się 8-klasowe, natomiast gimnazja, tak jak dotychczas zapowiadano, zostaną wygaszone. Uruchomione zostaną również pierwsze szkoły branżowe I stopnia. Co istotne, reforma ta ma być wdrażana w roku szkolnym 2017/2018, nie zaś, jak wcześniej planowano, od 1 września 2016 r.

Oddziały gimnazjalne w szkołach podstawowych

Wprawdzie nadal nie znamy konkretów odnośnie planowanej reformy, niemniej jednak Minister w liście informuje o projektowanych rozwiązaniach przejściowych, które mają usprawnić proces przekształceń. Wśród takich rozwiązań wymienia tworzenie tymczasowych oddziałów gimnazjalnych w szkołach podstawowych, które mają powstawać poprzez przekształcenia zespołów szkół, w wyniku przekształcenia gimnazjów w szkoły podstawowej lub wskutek połączenia odrębnego gimnazjum ze szkołą podstawową

Propozycje rozwiązania problemów kadrowych

MEN tłumaczy, że w przypadku przekształcenia nauczyciele zatrudnieni w szkołach aktualnie funkcjonujących, od 1 września 2017 r. będą z mocy prawa kontynuować zatrudnienie w szkołach tworzonych w ramach nowego systemu. Przykładowo nauczyciele gimnazjum, które zostanie przekształcone w szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi, pozostaną w zatrudnieniu w szkole podstawowej. Brak jednak zapowiedzi odnośnie dalszego losu zawodowego nauczycieli gimnazjów, które ulegną likwidacji, a nie procesom przekształceniowym.

Źródło:

Opracowanie: Michał Kowalski

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel