Dowiedz się więcej na temat umowy zlecenia

Data publikacji: 1 grudnia 2023 r.
Poleć znajomemu
Dowiedz się więcej na temat umowy zlecenia

Planujesz rozpocząć pracę w ramach umowy zlecenia? W takim razie dowiedz się, jakich formalności musisz dopełnić, by podjąć się pierwszego zadania. Sprawdź również, czym są cykliczne dokumenty w takim przypadku, czyli rachunki do umowy zlecenia.

Umowa zlecenie i podstawowe informacje na jej temat

Regulowana przez kodeks cywilny umowa zlecenie to inaczej umowa cywilnoprawna. W jej ramach współpracują ze sobą dwie strony – zleceniodawca i zleceniobiorca. Ten drugi przyjmuje zlecenie i zobowiązuje się do tego, że wykona je w określonym czasie. Co istotne stronami umowy cywilnoprawnej mogą być zarówno osoby prawne, jak i osoby fizyczne.

Przy umowie o dzieło zleceniodawca nie musi odprowadzać składek społecznych na rzecz zleceniobiorcy, a przy umowie zlecenie już tak. I choćby z tego powodu wskazana forma współpracy jest chętniej podejmowana przez osoby, które szukają pracy.

By nawiązać z konkretną firmą współpracę w ramach zleceń, należy zawrzeć i podpisać stosowną umowę, a co miesiąc dbać o wystawianie dokumentu, którym jest rachunek do umowy zlecenia. Sytuacja może jednak wyglądać nieco inaczej, jeśli z danym przedsiębiorstwem już współpracowałeś. Wówczas wystarczy tak zwany aneks.

Umowa zlecenie a aneks do umowy

Praca w ramach etatu różni się od tej zawieranej na podstawie umowy zlecenia. Jeśli do tej pory wykonywałeś swoje obowiązki na podstawie klasycznej umowy, ale z jakichś powodów masz przejść na współpracę w trybie zleceń, konieczny jest aneks do umowy.

Aneks do umowy wzór powinien zawierać podstawowe dane na temat obu stron współpracy i konkretne elementy określające jej charakter. W dokumencie musi znaleźć się miejsce na datę i miejsce zawarcia aneksu, imiona i nazwiska oraz dane adresowe jego stron, termin rozpoczęcia zapisu, określenie rodzaju umowy, dokładny opis elementów współpracy oraz podpisy – Twój i zleceniodawcy.

Rachunek do umowy zlecenia – rozliczenie za pracę

Rachunek do umowy zlecenia to dokument, który wystawia się w ciągu 7 dni od zakończenia pracy. Nietrudno się więc domyślić, że jest swego rodzaju potwierdzeniem transakcji finansowej. Pismem, które dotyczy szczegółów wynagrodzenia dla zleceniobiorcy. Co więcej, rachunek do umowy zlecenia wyszczególnia składki społeczne opłacane na konto ZUS zleceniobiorcy. Dzięki niemu ten jest w prawidłowy sposób zgłoszony do ubezpieczeń.

Rachunku do umowy zlecenia nie myl jednak z klasyczną FV. 

Wzór faktury do wypełnienia wygląda zupełnie inaczej i służy innym celom. 

Wspomniany rachunek wystawia się na dwa, różne sposoby:

  • pierwszym sposobem jest wystawienie go przez zleceniodawcę dla zleceniobiorcy, pod koniec miesiąca, gdy ten drugi rozliczy się z powierzonych mu zadań,

  • drugim sposobem jest wystawienie go przez zleceniobiorcę dla samego siebie.

Na szczęście, formalności w ramach umowy zlecenia nie ma tak dużo, jak mogłoby się wydawać. A te, które obowiązują, nie zabierają zbyt wiele czasu. Sama współpraca może być za to owocna i z perspektywy zleceniobiorcy bardziej opłacalna niż ta, która obowiązuje przy umowie o dzieło.

Artykuł sponsorowany

Słowa kluczowe:
umowa zlecenia

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql