Jak prowadzić lekcje online – radzi resort cyfryzacji

Data publikacji: 17 marca 2020 r.
Poleć znajomemu
Jak prowadzić lekcje online – radzi resort cyfryzacji

Oprócz resortu edukacji także ministerstwo cyfryzacji radzi nauczycielom, z jakich źródeł korzystać, by prowadzić nauczanie online. Szczególną uwagę poświęcamy kanałom komunikacji z uczniami.

W pracy z uczniami dobrze powinny sprawdzać się typowe rozwiązania wykorzystywane w pracy zdalnej takie jak poczta elektroniczna, narzędzia konferencyjne, komunikatory internetowe oraz coraz powszechniejsze narzędzia pracy grupowej. Poniżej sposoby ich wykorzystania.

6 kanałów komunikacji

E-mail

Dla grupy większej niż kilka osób, a tak jest w przypadku każdej klasy, można założyć prostą listę mailingowy. W ten sposób najprościej przesyłać uczniom prace domowe.

Dziennik elektroniczny

Dziennik elektroniczny daje możliwość komunikacji z uczniami i ich rodzicami. Służy nie tylko do wystawiania ocen, ale również do zadawania prac domowych, wyznaczać lektury do przeczytania oraz przesyłać linki do różnych materiałów edukacyjnych dostępnych w internecie. Dlatego warto uprzedzić rodziców, by w miarę możliwości regularnie sprawdzali informacje publikowane w dzienniku.

Chmura

Można w tym zakresie skorzystać z takich usług jak Google Dysk, Microsoft One Drive lub Dropbox (oferują możliwość założenia darmowego konta). Pliki zamieszczone w chmurze można udostępnić określonej grupie osób, ale także ograniczyć dostęp do nich do konkretnego ucznia (rodzica).

Narzędzia wideo

YouTube, Skype, Microsoft Teams czy Google Hangouts Meet – narzędzia te pozwalają na zdalny kontakt z uczniami. Dzięki nim można prowadzić wieloosobowe widekonferencje, a nawet dzielić się zawartością ekranu z pozostałymi uczestnikami (tu: uczniami).

Czat

Warto też korzystać z komunikatorów takich jak Messenger czy WhatsApp. Pozwalają one na bieżące porozumiewanie się z uczniami. Dają także możliwość stworzenia grupy, w której będzie można porozumiewać się równocześnie z całą klasą. Łatwo więc zlecić uczniom przeczytanie fragmentu tekstu czy napisanie wypracowania.

Platformy edukacyjne

Nowe możliwości dają także platformy edukacyjne, które mogą pomóc w organizacji zdalnego nauczania:

  • Office 365 – daje możliwość udostępniania online materiałów i zadań i porozumiewania się za pomocą zdalnych komunikatorów (zarówno indywidualnie jak i z całą klasą).
  • Microsoft Teams – daje możliwość publikacji online materiałów, ale także przeglądania i sprawdzania prac uczniów (w tym przesyłania im informacji zwrotnych). Aplikacja oferuje też takie funkcje jak prezentacja i tablica cyfrowa. Podczas zajęć można komunikować się z uczniami za pomocą tablicy przy użyciu tekstu pisanego, audio lub wideo.
  • G Suite dla Szkół i Uczelni – dzięki temu narzędziu nauczyciele mają możliwość prowadzić interaktywne zajęcia online przy pomocy narzędzia Hangouts Meet, dzielić się plikami oraz komunikować z uczniami. G Suite jest dostępny dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych i uczelni wyższych.
  • STEM dla każdego! - edukacja STEM polega na łączeniu aktywności z zakresu przynajmniej dwóch dyscyplin, ale jest również filozofią zdobywania wiedzy w taki sposób, w jaki odbywa się to wszystko w normalnym życiu. Warsztat online pozwoli każdemu uczestnikowi rozpocząć prace nawet z najmłodszymi dziećmi.
  • Cisco Webex - daje możliwość organizacji spotkania nawet dla stu uczestników (np. kilku klas) oraz nielimitowany czas jego trwania. Dzięki aplikacji możesz prowadzić zajęcia na odległość.

Poradniki wideo dla nauczycieli

Resort cyfryzacji proponuje również skorzystanie z poradników wideo:

Źródło:
Słowa kluczowe:
cyfryzacjainternetnauka

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

wiper-pixel