Czy jest podstawa prawna przeprowadzenia zajęć adaptacyjnych w przedszkolu

Agnieszka Rumik-Smolarz
Data publikacji: 11 sierpnia 2022 r.
Poleć znajomemu

Przepisy nie nakładają na dyrektorów przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego obowiązku organizowania zajęć adaptacyjnych dla przedszkolaków. Jeżeli placówka organizuje takie zajęcia, to jest to kwestia jej wewnętrznych ustaleń. Niemniej jednak organizowanie takich zajęć wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców i ułatwia przejście dziecka ze środowiska domowego do przedszkolnego.

Nie ma obowiązku organizowania zajęć adaptacyjnych

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

Zadaniem przedszkola jest:

  1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
  5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
Z przepisów ustawy Prawo oświatowe ani rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…) nie wynika obowiązek organizowania zajęć adaptacyjnych przez przedszkola, oddziały przedszkolne i inne formy wychowania przedszkolnego.

Warto zorganizować zajęcia adaptacyjne

W kontekście zadań przedszkola związanych z realizacją podstawy programowej organizowanie takich zajęć ułatwia sprawne przejście dziecka ze środowiska rodzinnego do przedszkolnego. Dlatego pożądane jest – także przez rodziców – organizowanie zajęć ułatwiających adaptację dzieci w nowym środowisku przedszkolnym.

Jeżeli placówka decyduje się na organizowanie zajęć adaptacyjnych, to powinna ustalić ich program i czas trwania. Wszelkie kwestie z tym związane zależą od wewnętrznych ustaleń. 

Agnieszka Rumik-Smolarz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql