Kilka słów o organizacji zajęć integracji sensorycznej dla dzieci

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 21 kwietnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Kilka słów o organizacji zajęć integracji sensorycznej dla dzieci

Zajęcia integracji sensorycznej dla dzieci są organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W jakich przypadkach należy je realizować? W jakim wymiarze? Kto powinien je prowadzić? Odpowiedzi na temat organizacji zajęć sensorycznych znajdziesz w artykule.

Dyrektor decyduje o zajęciach sensorycznych

Zajęcia sensoryczne (integracji sensorycznej) nie są wymienione w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zatem inne zajęcia o charakterze terapeutycznym realizowane zgodnie z § 11 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. Kiedy organizuje się takie zajęcia? Otóż w przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora przedszkola, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną m.in. zajęciami o charakterze terapeutycznym, dyrektor ustala:

formy udzielania tej pomocy,

  • okres ich udzielania,
  • wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane (§ 20 ust. 5 i 6 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.).

Wystarczy tu zatem rozpoznanie dokonane przez nauczycieli i specjalistów.

Do organizacji zajęć sensorycznych nie jest wymagana opinia czy orzeczenie poradni.

Ile godzin zajęć sensorycznych

Przy ustalaniu wymiaru poszczególnych form udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym również integracji sensorycznej) uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalany przez dyrektora. Bierze on pod uwagę określoną w arkuszu organizacji przedszkola, szkoły lub placówki odpowiednio liczbę godzin:

  • zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • innych zajęć wspomagających proces kształcenia lub liczbę godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli i wychowawców grup wychowawczych.
W ramach ustalonej liczby godzin dyrektor może zorganizować takie zajęcia, jakie są wskazane dla dzieci i uczniów w ramach środków przekazanych w subwencji, zgodnie z arkuszem organizacji przedszkola/szkoły i planem finansowym.

Integracja sensoryczna w ramach dodatkowych zajęć specjalistycznych

Do dnia 20 grudnia 2022 r. w publicznych i niepublicznych:

  • szkołach podstawowych,
  • szkołach ponadpodstawowych,
  • szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego

nadal mogą być organizowane dodatkowe zajęcia specjalistyczne. W związku z tym „zajęcia sensoryczne” rozumiane jako inne zajęcia o charakterze terapeutycznym mogą być organizowane w szkole w ramach dodatkowej puli godzin zajęć specjalistycznych. Nie dotyczy to jednak przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach.

Subwencja a integracja sensoryczna

Subwencja jest naliczana na każde dziecko w przedszkolu i ucznia w szkole według podstawowego standardu A, w tym w związku z planowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku, gdy dzieci i uczniowie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, subwencja jest zwiększana według wagi przypisanej dodatkowo do określonej niepełnosprawności. To wiąże się z większym wsparciem dotyczącym kształcenia specjalnego.

Kto może prowadzić zajęcia sensoryczne

Jak już wskazano, zajęcia sensoryczne to jedne z zajęć terapeutycznych. Prowadzi je nauczyciel w ramach stanowiska terapeuty pedagogicznego, a więc z kwalifikacjami w zakresie terapii pedagogicznej i specjalizacją z integracji sensorycznej.

Marzenna Czarnocka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql