4 ważne zmiany w funkcjonowaniu specjalnych ośrodków wychowawczych i szkolno-wychowawczych

Data publikacji: 29 lipca 2021 r.
Poleć znajomemu
4 ważne zmiany w funkcjonowaniu specjalnych ośrodków wychowawczych i szkolno-wychowawczych

Resort edukacji przygotował zmiany dotyczące funkcjonowania specjalnych ośrodków wychowawczych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Nowelizacja przepisów wynika z konieczności rozróżnienia specyfiki pracy tych placówek. Przedstawiamy proponowane zmiany.

Funkcjonowanie specjalnych ośrodków wychowawczych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych

Lp.

Proponowane zmiany

Wyjaśnienie

1.

Rezygnacja z ograniczenia możliwości przyjmowania do specjalnych ośrodków wychowawczych wyłącznie dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnych oddziaływań wychowawczych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz odpowiednio zajęć rewalidacyjnych lub oddziaływań socjoterapeutycznych, które z powodu niepełnosprawności lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka socjoterapii lub nie mogą przebywać w bursie.

Do specjalnych ośrodków wychowawczych będą przyjmowane dzieci i młodzież, które z powodu niepełnosprawności lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania. Zmiana ta ma umożliwić rodzicom dzieci wymagających specjalnych oddziaływań wychowawczych dokonanie wyboru odpowiedniej dla dziecka placówki, pozwalając na pozostawienie dziecka w szkole, do której dotychczas uczęszczało, przy jednoczesnym skorzystaniu z możliwości wsparcia, jakie umożliwia pobyt w specjalnym ośrodku wychowawczym.

2.

Wydłużenie pobytu dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym w specjalnym ośrodku wychowawczym.

Obecnie pobyt dzieci i młodzieży w ośrodku możliwy jest do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 18 lat. Pobyt ten będzie możliwy do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 21. rok życia. Rozwiązanie to umożliwi pobyt w specjalnym ośrodku wychowawczym do ukończenia etapu edukacyjnego, na który zostało wydane orzeczenie, i ukończenie szkoły ponadpodstawowej.

3.

Określenie maksymalnej liczby wychowanków w grupie wychowawczej w specjalnym ośrodku wychowawczym.

Maksymalna liczba wychowanków w grupie wychowawczej ma wynosić do 12 wychowanków, co jest zgodne z maksymalną liczbą wychowanków w grupie wychowawczej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym i młodzieżowym ośrodku socjoterapii.

4.

Zmiany w zakresie sprawowania opieki w porze nocnej.

Projektowane przepisy proponują odstąpić od wskazywania, że opieka nocna w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym i specjalnym ośrodku wychowawczym (w przypadku gdy przebywa w nich do 48 wychowanków) jest sprawowana również przez wychowawcę grupy wychowawczej. Wymóg zapewnienia wychowawcy grupy wychowawczej będzie dotyczył ośrodków, w których przebywa powyżej 48 wychowanków.

Konieczne zmiany w arkuszach organizacyjnych

W związku z zatwierdzonymi już arkuszami organizacyjnymi publicznych specjalnych ośrodków wychowawczych i publicznych specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych na rok szkolny 2021/2022 wprowadza się możliwość zmiany tych arkuszy w zakresie wynikającym ze zmian wprowadzanych projektowanym rozporządzeniem, w zakresie:

  • liczby wychowanków w grupie wychowawczej,
  • organizacji opieki w porze nocnej.
Zmienione arkusze trzeba będzie ponownie przedstawić do  zaopiniowania kuratorowi oświaty, a następnie – do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do 30 września 2021 r.
Źródło:
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (projekt z 22 lipca 2021 r.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (projekt z 22 lipca 2021 r.).
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql