Odszkodowanie z ZUS – obowiązki dyrektora szkoły

Michał Kowalski
Data publikacji: 18 stycznia 2023 r.
Poleć znajomemu
Odszkodowanie z ZUS – obowiązki dyrektora szkoły

Pracownik szkoły może ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z ZUS w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową. W tym celu przedstawia dyrektorowi zaświadczenie o stanie zdrowia na formularzu OL-9. Sprawdź, jak zareagować, gdy pracownik ubiega się o odszkodowanie z ZUS.

Jednorazowe odszkodowanie dla pracownika

Odszkodowanie z ZUS przysługuje ubezpieczonemu, który wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.

Jest to odszkodowanie jednorazowe.

Choć o odszkodowanie z ZUS ubiega się pracownik, to jednak na etapie ubiegania się o to świadczenia pewną rolę musi spełnić takie pracodawca czyli szkoła reprezentowana przez dyrektora.

Odszkodowanie z ZUS – wymagane zaświadczenie OL-9

Pracownik, który ubiega się o jednorazowe odszkodowanie z ZUS, musi przedstawić dokument potwierdzający stan zdrowia pracownika. Takim dokumentem jest zaświadczenie OL-9. Jest ono niezbędne przede wszystkim do ustalenia stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.

Do uzyskania odszkodowania nie wystarczy samo OL-9

W przypadku otrzymania zaświadczenia OL-9 dyrektor powinien w pierwszej kolejności poprosić pracownika o złożenie wniosku o jednorazowe odszkodowanie z ZUS.

Wniosek o jednorazowe odszkodowanie z ZUS powinien zawierać:
  • dane płatnika składek (szkoły): numery NIP i REGON, a w przypadku gdy płatnikowi nie nadano obu tych numerów lub jednego z nich - numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu;
  • ubezpieczonego czyli wnioskodawcy: numer PESEL, a w przypadku gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego lub paszportu.

Poza tym z wniosku o jednorazowe odszkodowanie z ZUS powinno wynikać, że ubezpieczony żąda wypłaty jednorazowego odszkodowania z ZUS z tytułu doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.

Jednorazowe odszkodowanie z ZUS – konieczne skompletowanie dokumentacji powypadkowej

Pozostałe dokumenty powstają w toku postępowania w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wystąpienia wypadku przy pracy. Aby pracownik mógł się ubiegać o odszkodowanie z ZUS, dyrektor skompletować dokumenty z tego postępowania, a w szczególności:

  • protokół powypadkowy;
  • prawomocny wyrok sądu pracy (jeżeli odbyło się postępowanie w tej sprawie);
  • kartę wypadku;
  • decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza, pod którego opieką znajduje się ubezpieczony;
  • odpis aktu zgonu - w przypadku zgonu osoby, która uległa wypadkowi przy pracy, lub u której stwierdzono chorobę zawodową.

Na koniec wysyłka dokumentów do ZUS

Odszkodowanie z ZUS będzie możliwe, gdy dyrektor prześle:

  • zaświadczenie OL-9
  • wniosek,
  • dokumentację

do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego terenowej jednostki ZUS.

Dokumentację przekazuje się po zakończeniu leczenia i rehabilitacji przez ubezpieczonego.
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 233) - § 1 - 3.
Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql