Model Edukacji dla Wszystkich – wkrótce początek rewolucji w oświacie

Data publikacji: 1 marca 2021 r.
Poleć znajomemu
Model Edukacji dla Wszystkich – wkrótce początek rewolucji w oświacie

Już na pierwszy kwartał 2021 r. zaplanowane są pierwsze projekty zmian w prawie oświatowym, które mają rozpocząć wdrażanie „Modelu Edukacji dla Wszystkich” (MEW). Planowane zmiany zakładają m.in. przekształcenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w Centrum Dziecka i Rodziny czy wprowadzenie nowych stanowisk tj. asystenta ucznia oraz koordynatora edukacji włączającej. Poznaj planowane etapy wdrażania tego projektu.

MEW zakłada systemowe zmiany w edukacji

Model Edukacji dla Wszystkich to dokument zawierający propozycje systemowych i wieloetapowych implementacji założeń edukacji włączającej. Ma na celu zapewnienie aktywnego udziału i uczestnictwa każdej osoby uczącej się w procesie nauczania-uczenia się.MEW ma być „punktem wyjścia do przygotowania zmian, które docelowo podniosą jakość kształcenia w codziennej praktyce polskich przedszkoli i szkół, przy uwzględnieniu istniejącego zróżnicowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób uczących się uwarunkowanych różnymi przyczynami - zarówno wynikających ze zróżnicowania rodzin, z których pochodzą (ekonomicznego, światopoglądowego, religijnego, etnicznego, wykształcenia rodziców, itp.), jak też osobistego potencjału rozwojowego, w tym indywidualnych stylów i właściwości uczenia się, sprawności zmysłów, sprawności fizycznej lub umysłowej czy stanu zdrowia”. (fr. „Dokumentu Edukacja dla wszystkich– ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”).

Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW)

Pierwszą nowością proponowaną w ramach Modelu Edukacji dla Wszystkich  ma być utworzenie Specjalistycznych Centr Wspierania Edukacji Włączającej. Już we wrześniu 2021 r. działalność ma rozpocząć 16 placówek SCWEW w całej Polsce, zorganizowanych przy szkołach specjalnych. Mają być one wsparciem dla szkół w lepszej organizacji edukacji włączającej.

Centra Dziecka i Rodziny (CDR)

Przewiduje się utworzenie Centr Dziecka i Rodziny, przy czym założenie jest takie, by CDR powstały z  przekształcenia publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (z wyłączeniem poradni specjalistycznych, które weszłyby w sieć instytucji współpracujących z CDR) oraz powiatowych centrów pomocy rodzinie.  

Ministerstwo edukacji dementuje plotki, jakoby utworzenie Centr Dziecka i Rodziny miało oznaczać likwidację publicznych poradni psychologiczno –pedagogicznych oraz utracenie przez zatrudnianych tam pracowników merytorycznych statusu nauczyciela.

Nowe funkcje i stanowiska w szkole

Planowane jest utworzenie nowej funkcji w szkole tj. Koordynatora Edukacji Włączającej (KEW). KEW  ma odpowiadać za koordynowanie oceny funkcjonalnej oraz współpracę z instytucjami zewnętrznymi w zakresie realizacji potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Funkcję Koordynatora ma móc  pełnić psycholog lub pedagog specjalny edukacji włączającej (proponowane nowe stanowisko w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych). Projekt zakłada także wprowadzenie do ustawy o pracownikach samorządowych stanowiska – asystent ucznia.  Nowym stanowiskiem nauczycielskim ma być także pedagog specjalny edukacji włączającej. Wymagane kwalifikacje do zajmowania tych stanowisk zostaną określone w nowelizacji właściwych aktów prawnych.

Standardy zatrudniania specjalistów w szkole

Koncepcja zmian w prawie oświatowym zakłada, że wymiar zatrudnienia poszczególnych specjalistów ma odpowiadać na potrzeby placówki. Jednocześnie planowane jest wprowadzenie standardów dotyczących zarówno rodzaju zatrudnianych specjalistów, jak i ich liczby. Na każdym etapie kształcenia ma być zatrudniany psycholog i pedagog specjalny edukacji włączającej, a w szkołach dla dzieci i młodzieży również pedagog szkolny.

Tabela: Propozycje dotyczące łącznego minimalnego wymiaru  etatów specjalistów na poszczególnych etapach kształcenia

Etap kształcenia

Liczebność osób uczących się

Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów – wskaźnik docelowy

Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów –okres przejściowy

Przedszkola i szkoły dla dzieci i młodzieży

do 100

2 etaty

1 etat

powyżej 100

3 etaty + 0,25 etatu na kolejnych 100 uczniów

2 etaty

Szkoły dla dorosłych

niezależnie od liczby słuchaczy

2 etaty

1 etat

Etapy wdrażania projektu

Realizacja zmian w prawie oświatowych ma być rozłożona na kilka etapów. Projekt założeń do zmian w prawie dotyczących „Edukacji dla wszystkich” mają pojawić się do 31 marca 2021 r.

Etap 1: do I połowy 2021

  • Opracowanie projektu założeń do projektu ustawy i jego przyjęcie przez Radę Ministrów - I kwartał 2021.
  • Kontynuacja działań rozwijających praktykę włączającą i przygotowujących system do wprowadzenia nowych rozwiązań prawnych (rozwijanie świadomości, kompetencje kadr, narzędzia, infrastruktura).
  • Realizacja projektów wypracowujących rozwiązania szczegółowe

 

Etap 2: 2021

  • Opracowanie projektu ustawy i rozporządzeń wykonawczych II połowa 2021.
  • Kontynuacja działań etapu 1.

 

Etap 3: 2022 - 2025

 

  • Wejście w życie nowych regulacji legislacyjno-organizacyjnych – I kwartał 2022.
  • Realizacja działań wdrożeniowych, wspierających wprowadzania zmian – od I kwartału 2022 do 2025.
  • Monitorowanie i ewaluacja procesu wdrażania – IV kwartał 2025.

 

Etap 4: 2026 - 2030

 

  • Opracowanie zmian prawnych zaplanowanych do realizacji w kolejnym etapie prac legislacyjnych (m.in. nowa, połączona podstawa programowa) oraz wynikających z ewaluacji przeprowadzonej w etapie 3.
  • Kontynuacja działań wspierających rozwijanie praktyk włączających.
  • Wytyczenie kierunków prac na przyszłość.

 

Model Edukacji dla Wszystkich to póki co zbiór propozycji zmian systemowych. Na pierwsze szczegółowe założenia musimy jeszcze poczekać.
Aby być na bieżąco z wprowadzanymi zmianami w prawie oświatowym, śledź aktualności Portalu Oświatowego. Z nami żadna reforma czy nawet rewolucja oświatowa nie jest straszna. 

Opracowanie: Anna Trochimiuk

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql