Wskazówki MEiN dla psychologa szkolnego

Michał Kowalski
Data publikacji: 27 kwietnia 2023 r.
Poleć znajomemu
Wskazówki MEiN dla psychologa szkolnego

W jaki sposób uzyskać zgodę rodziców na wsparcie psychologa szkolnego dla ucznia. Co w przypadku braku takiej zgody? Kogo informować o pracy z dzieckiem? Na te i inne pytania odpowiada MEiN w najnowszej odpowiedzi na interpelację poselską.

Korzystanie z pomocy psychologa a zgoda rodziców

Jak wskazano w odpowiedzi na interpelację, to dyrektor ustala tryb uzyskiwania zgody rodziców lub opiekunów prawnych na korzystanie z tej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dotyczy to także wsparcia psychologa. Także warunki współpracy w zakresie tej pomocy są uzgadniane z rodzicami.

Skoro pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dobrowolna, to rodzice mają prawo odmówić korzystania ze wsparcia psychologa przez dziecko. Co istotne, nie zwalnia to nauczycieli i specjalistów do prowadzenia obserwacji w zakresie funkcjonowania i rozwoju dziecka i udzielania wsparcia. Jednocześnie psycholog i inni nauczyciel muszą zgłaszać dyrektorowi niepokojące zachowania ucznia i inne objawy świadczące o potrzebie wsparcia dla ucznia.

W skrajnych przypadkach, gdy dyrektor stwierdzi, że dobro dziecka może być zagrożone, wówczas powinien on skierować wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka.

Co w przypadku sprzeciwu ucznia

Może mieć miejsce sytuacja, w której uczeń nie wyraża zgody na rozmowę z psychologiem. W takiej sytuacji specjalista musi podjąć współpracę z rodzicami, a następnie z nauczycielami w celu rozpoznania trudności i potrzeb dziecka oraz udzielenie odpowiedniego wsparcia.

Psycholog nie prowadzi rozmów dyscyplinujących

Do zadań psychologa w szkole należy m.in.:

  • diagnozowanie trudnych sytuacji w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły,
  • inicjowanie i prowadzeni działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • wsparcie dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, rodziców w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka, ucznia i przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu.
Kompetencją psychologa nie jest zaś prowadzenie rozmów dyscyplinujących z uczniami.

Tajemnica zawodowa psychologa – z wyjątkami

Zasadniczo psycholog musi zachować w tajemnicy informacje związanych z uczniem, uzyskane w związku z wykonywaniem zawodu. Wyjątkiem są przypadki, w których

  • jest zagrożone zdrowie, życie ucznia lub innych osób (np. stwierdzenie zażywania substancji psychoaktywnych, nasilonego konfliktu w grupie rówieśniczej, zachowań autodestrukcyjnych, zaburzeń odżywiania czy myśli samobójczych).
  • obowiązują przepisy szczególne.

Informowanie o uczniu osób innych niż rodzice

Warunki udostępniania informacji o uczniach osobom innym niż rodzice np. osobie upoważnionej przez rodziców ustala sama szkoła. Powinno być to przedmiotem regulacji statutu. Przy czym zakres danych osobowych udostępnianych osobie trzeciej nie może:

  • być szerszy niż jest to niezbędne do realizacji zadań nałożonych przepisami prawa na rodzica wnioskującego o udostępnienie danych,
  • dotyczyć spraw innych niż związane z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dzieckiem.
Źródło:
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql