Centralny rejestr umów w szkole – jakie umowy obejmie

Michał Kowalski
Data publikacji: 26 kwietnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Centralny rejestr umów w szkole – jakie umowy obejmie

Już 1 lipca 2022 r. uruchomiony zostanie centralny rejestr umów. Informacje do tego rejestru będą zgłaszać również szkoły i placówki prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej. Co istotne, rejestr obejmie umowy w bardzo szerokim zakresie.

Szeroki zakres umów objętych rejestrem

Do centralnego rejestru dyrektor będzie musiał zgłaszać umowy, które spełniają łącznie następujące warunki

  • byłyby udostępnione jako informacja publiczna,
  • ich wartość wyniesie co najmniej 500 zł.
Nie będą jednak zgłaszane umowy:
  • którym nadano klauzulę na podstawie ustawy o ochronie informacji niejawnych, którym muszą towarzyszyć szczególne środki bezpieczeństwa,
  • jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa,
  • dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, jeżeli wymaga tego podstawowy interes bezpieczeństwa państwa (po spełnieniu dodatkowych warunków).

Jak widać, zakres umów podlegających zgłoszeniu jest bardzo szeroki. Nie przewidziano tu bowiem żadnego katalogu, a jedynie dwie przesłanki. W efekcie zdecydowana większość umów w szkole będzie objęta obowiązkiem zgłoszeń.

Forma umowy bez znaczenia

Bez znaczenia pozostanie także forma umowy.

Zgłaszane do centralnego rejestru umów muszą być:
  • pisemne,
  • dokumentowe,
  • elektroniczne.

Co z umowami o pracę

Wielu dyrektorów zadaje sobie pytanie, czy do rejestru będą zgłaszane umowy o pracę. Zauważmy, że nie znalazły się one wśród ustawowych wyjątków. Jednocześnie w zdecydowanej większości przypadków przekraczają one wartość 100 zł. Oprócz tego zawierają informację publiczną np. o wynagrodzeniu. Oznacza to, że należy je zgłaszać do centralnego rejestru umów.

Ograniczenia wynikające z prywatności

Do centralnego rejestru umów nie będzie można zgłaszać informacji w takim zakresie, w jakim będą one ograniczone prywatnością osoby fizycznej. Mimo tego konieczne będzie zgłaszanie informacji dotyczących osoby:

  • pełniącej funkcje publiczne wiążących się z wykonywaniem tej funkcji, lub
  • która zrezygnowała z powoływania się na prywatność.

Takie ograniczenia mogą mieć istotne znaczenie w przypadku umów o pracę.

Przykład Nauczyciel wykonuje funkcje publiczne, realizując podstawowe zadania szkoły publicznej. Dlatego informacje z jego umowy o pracę muszą zostać zgłoszone do centralnego rejestru umów, a nauczyciel nie może powołać się na prywatność. Natomiast pracownik na stanowisku konserwatora wykonuje wyłącznie czynności obsługowe i nie pełni funkcji publicznych. Dane zawarte w jego umowie mogą być więc ograniczone jego prywatnością.
Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql