Dodatkowe umowy zlecenia (a właściwie o świadczenie usług) zawierane z pracownikami nie są niczym zaskakującym, także w realiach oświatowych. Jak zatem pogodzić taką dodatkową umowę z wymogiem zapewnienia minimum 11-godzinnego odpoczynku dobowego? Wyjaśnienia w artykule.
Pracownik w każdej dobie ma prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku (art. 132 § 1 Kodeksu pracy). Jednocześnie w każdym tygodniu pracownik ma prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego, który obejmuje co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego (art. 133 § 1 Kodeksu pracy).
Wskazane regulacje dotyczą pracowników, tj. osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy. Nie obejmują natomiast umów cywilnoprawnych (regulowanych przepisami Kodeksu cywilnego), w szczególności do umowy zlecenia, a właściwie o świadczenie usług.
Dodatkowa umowa zlecenia musi być jednak innego rodzaju niż wykonywana w ramach etatu oraz nie nosić znamion stosunku pracy. W takiej sytuacji bowiem wykonywanie dodatkowej umowy może zostać uznane za ukrytą formę zatrudnienia pracowniczego. Jako takie może wówczas zostać uznane za świadczenie pracy nadliczbowej oraz – w konkretnych okolicznościach – prowadzące również do naruszenia okresów odpoczynku pracowniczego.