Jak wyliczyć wskaźnik zwiększający w ramach dotacji oświatowej 2024

Michał Kowalski
Data publikacji: 21 marca 2024 r.
Poleć znajomemu
Jak wyliczyć wskaźnik zwiększający w ramach dotacji oświatowej 2024

MEN wyjaśnia, jak obliczyć wskaźnik zwiększający niezbędny do ustalenia kwoty dotacji udzielanej przez samorządy szkołom publicznym. Obliczenia dotyczą części oświatowej subwencji ogólnej dla danej jednostki samorządu terytorialnego w roku bazowym 2023 na prowadzenie przez tę jednostkę szkół danego typu (St-1).

Odrębne rozwiązania dla szkół specjalnych

Przede wszystkim w obliczeniach należy rozróżnić:

  • szkoły specjalne (stosujemy wzór z art. 14 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowego),
  • szkoły niebędące szkołami specjalnymi (wzór z art. 14 ust. 1 ustawy)

w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.

Rozliczenie rezerwy

Dodatkowo w przypadku szkół podstawowych prowadzonych przez gminy miejsko-wiejskie stosowane dokonuje się rozróżnienia ze względu na położenie szkoły na wsi i mieście do 5 tys. mieszkańców lub w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców. MEN wskazuje także, że środki z tzw. rezerwy 0,5% należy doliczyć do kwoty opisanej symbolem St-1.

Rezerwę należy podzielić według kryterium wzrostu zadań szkolnych oraz błędów statystycznych – według wskazówek dostępnych w Strefie dla Zalogowanych SIO.

Aktualizacja kwoty dotacji w 2024 r. – wskazówki MEN

Przedstawiono także ważne informacje dotyczące aktualizacji kwoty dotacji. Otóż w 2024 r. przy ustalaniu statystycznej liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy pominąć dzieci i uczniów z Ukrainy, gdy przybyli na terytorium Polski z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa. Ponadto, obliczając wskaźnik zwiększający, należy uwzględnić dodatkowy symbol WbUt-1 oraz Wbt-1. Są one związane odpowiednio wydatkami na kształcenie, wychowanie o opiekę uczniów będących obywatelami Ukrainy oraz wydatków bieżących poniesionych z pozyskanych środków w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Źródło:

Samorzad.pap.pl

Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql