Czy dyrektor nadal monitoruje realizację podstawy programowej

Jacek Miklasiński
Data publikacji: 3 czerwca 2022 r.
Poleć znajomemu
Czy dyrektor nadal monitoruje realizację podstawy programowej

W wyniku zmian wprowadzonych w 2021 r. w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zniesiono monitorowanie jako formę nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły nie musi więc stosować formy monitorowania, ale jeśli chce to może to robić. Żaden przepis aktualnie obowiązującego prawa oświatowego nie reguluje sposobu prowadzenia i dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole. Decyzję w tej sprawie podejmuje zawsze dyrektor.

Kontrola i monitorowanie

Dyrektor szkoły jest zobowiązany do sprawowania nadzoru pedagogicznego, w ramach którego kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki oraz monitoruje jej pracę. Jest rzeczą istotną, by kontrola i monitorowanie dotyczyły w każdym roku szkolnym realizacji przez nauczycieli podstawy programowej.

Zebrane w toku powyższych działań wyniki powinny stać się przedmiotem wnikliwej analizy.

Przepisy nie regulują dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej

Wspomniana analiza powinna być przeprowadzona w ujęciu ilościowym i jakościowym oraz rzetelnie udokumentowana. Sposób dokumentowania zależny jest od decyzji dyrektora szkoły. Jednak dyrektor powinien dysponować m.in. następującym dokumentami:

  • planem nadzoru pedagogicznego z zaplanowanymi działaniami w zakresie monitorowania stopnia realizacji podstawy programowej,
  • oświadczeniami nauczycieli, że wybrany przez nich program nauczania zawiera całość podstawy programowej z poszczególnych zajęć edukacyjnych,
  • szkolnym zestawem programów nauczania uwzględniającym całość podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego,
  • dokumentami poświadczającymi prowadzenie kontroli dzienników lekcyjnych,
  • dokumentami poświadczającymi przeprowadzenie obserwacji zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli,
  • dokumentami poświadczającymi prowadzenie analizy wyników klasyfikacji, sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych oraz diagnoz i egzaminów próbnych,
  • dokumentami poświadczającymi prowadzenie analizy sukcesów odnoszonych przez uczniów w kolejnych latach szkolnych,
  • pisemnymi informacjami nauczycieli dotyczącymi stopnia realizacji podstawy programowej na przydzielonych im zajęciach w poszczególnych latach szkolnych i na koniec całego cyklu edukacyjnego,
  • protokołami zebrań rady pedagogicznej zawierającymi informację o przedstawieniu przez dyrektora szkoły wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego z uwzględnienie oceny stopnia realizacji podstawy programowej. Powyższy zestaw dokumentów ma charakter przykładowy.
W każdym przypadku to dyrektor szkoły decyduje o sposobie dokumentowania realizacji podstawy programowej.
Istotną kwestią jest ponadto monitorowanie rytmiczności prowadzenia przez nauczycieli zajęć edukacyjnych. Jest bowiem oczywiste, że dłuższa nieobecność nauczyciela może spowodować opóźnienia w realizacji podstawy programowej z danego przedmiotu. W tym kontekście należy obserwować liczbę zaplanowanych i faktycznie przeprowadzonych zajęć lekcyjnych. Najważniejszym jednak wskaźnikiem prawidłowej realizacji podstawy programowej są wyniki uzyskiwane przez uczniów np. na egzaminach zewnętrznych.

Dyrektor nie musi stosować formy monitorowania, ale jeśli chce, to może to robić 

Na koniec warto zauważyć, że w wyniku zmian wprowadzonych w 2021 r. w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zniesiono monitorowanie, jako formę nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły nie musi więc stosować formy monitorowania, ale jeśli chce to może to robić. Przepisy tego bowiem nie zakazują. W miejsce monitorowania można aktualnie użyć formy kontroli.  W takiej sytuacji dyrektor będzie kontrolował stopień realizacji podstawy programowej. Samo określenie "monitorowanie" nie wypadło jednak z języka oświatowego. Przykładem może być art. 120a ust. 1 ustawy Prawo oświatowe: 

Pracodawca zatrudniający młodocianych w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu, kierujący ich na dokształcanie teoretyczne do branżowej szkoły I stopnia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 191 § 3 ustawy Kodeks pracy, ustala z dyrektorem szkoły: 

1) zakres kształcenia zawodowego zapewnianego przez szkołę i pracodawcę, wynikający z programu nauczania zawodu; 

2) liczbę dni w tygodniu, w których zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawcy; 

3) sposób monitorowania przez każdą ze stron realizacji programu nauczania zawodu.

Jacek Miklasiński

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql