Zebrania z rodzicami w przedszkolu – czy są obowiązkowe

Bożena Winczewska
Data publikacji: 11 października 2022 r.
Poleć znajomemu
Zebrania z rodzicami w przedszkolu – czy są obowiązkowe

O tym, jakie formy współdziałania z rodzicami organizuje przedszkole i z jaką częstotliwością każda z tych form ma być realizowana, decydują zapisy statutu. W przypadku, gdy ustalone formy nie sprawdzają się, nie spełniają oczekiwań rodziców i nauczycieli, pojawia się potrzeba zastosowania nowych rozwiązań. W takiej sytuacji rada pedagogiczna może przygotować projekt zmian z propozycją zastąpienie niektórych jego przepisów.

Warunkiem prawidłowego funkcjonowania przedszkola jest współpraca z rodzicami

Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola nie stanowią jednorodnej grupy. Są tacy, którzy słuchają nauczycieli, rozmawiają, współpracują, ale także tacy, którzy wiedzą wszystko najlepiej, krytykują działania przedszkola i nauczycieli i nie chcą z nimi współpracować. Przedszkole musi jednak współpracować ze wszystkimi rodzicami, bo za organizację tej współpracy jest odpowiedzialne (art. 44 ust. 2 pkt 4 UPO).

Współpraca określona w statucie

Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami powinien określać statut przedszkola. Powołując się na ustawowy obowiązek wspomagania przez przedszkole wychowawczej roli rodziny oraz określony przepisami zakres zadań nauczycieli zobowiązujący ich do współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, należy stwierdzić, że dążenie do ograniczania kontaktów z rodzicami nie jest właściwe, a całkowite zrezygnowanie z organizowania z nimi zebrań niemożliwe.

Nie wszystkie sprawy i problemy mogą być omawiane lub rozstrzygane telefonicznie, korespondencyjnie lub za pomocą wysłanego emaila (np. przedstawienie statutu, regulaminów, procedur obowiązujących w przedszkolu, realizowanych programów, zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i innych kwestii organizacyjnych, uzyskanie wymaganych zgód lub oświadczeń).

Pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań

Współpraca rodzic – nauczyciel oraz wspólny dialog pomiędzy nimi jest niezbędny do tego, by sprawnie przebiegał proces wychowania i nauczania. Kiedy formą kontaktów pomiędzy nauczycielem a rodzicami stają się konflikty i podejmowane przez nauczyciela próby spokojnych rozmów, wyjaśnień i znalezienia kompromisu nie przynoszą oczekiwanych efektów, nauczyciel powinien zgłosić problem do dyrektora przedszkola lub poprosić o pomoc specjalistów w poznaniu asertywnych technik komunikowania się, porozumiewania się w trudnej sytuacji oraz nauczenia się pozyskiwania rodzica, jako partnera w pracy wychowawczej.

Zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań należy do zadań dyrektora. Zmianie kontaktów z konfliktowymi rodzicami na pozytywne, nastawione na wspólne dobro, oparte na wzajemnym zaufaniu i partnerstwie oraz pozytywnej motywacji do wspólnego działania może pomóc:

  • zorganizowanie nauczycielom odpowiedniej formy doskonalenia, obejmującego obszary wymagające samodoskonalenia nauczycieli w relacjach z rodzicami uczniów (art. 7 ust. 2 pkt 2 KN),
  • zapewnienie nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie porady, konsultacji, warsztatów lub szkolenia prowadzonych przez specjalistów przedszkolnych (§ 19 i § 24a. pkt 4 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.),
  • zapewnienie, na wniosek dyrektora przedszkola, wsparcia merytorycznego dla nauczycieli przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub placówkę doskonalenia nauczycieli (§ 28 ww. rozporządzenia).
  • wykorzystanie zestawu wskazówek i rad przygotowanych dla nauczycieli przez osoby kompetentne (psychologów, profesjonalnych mediatorów, doświadczonych dyrektorów).

Zmiany w statucie przedszkola

Z wnioskiem skierowanym do rady pedagogicznej o dokonanie zmian w statucie przedszkola publicznego nie mogą występować nauczyciele. Może to zrobić:

  • dyrektor przedszkola, jako przewodniczący rady pedagogicznej, który ma prawo występować z wnioskiem o podjęcie uchwały w ramach kompetencji stanowiących rady pedagogicznej (69 ust. 4 i 6 UPO),
  • organy przedszkola - rada szkoły i rada rodziców, które mogą występować do dyrektora i innych organów przedszkola z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach (art. 80 ust. 5 i art. 84 ust. 1 UPO)

Procedura zmian jest taka sama jak procedura tworzenia nowego statutu. Uchwalenie zmian do statutu przez radę szkoły lub radę pedagogiczną następuje w formie uchwały. 

Jeśli rada pedagogiczna zdecyduje o ograniczeniu liczby zebrań z rodzicami i odpowiednie postanowienia zostaną zapisane w przygotowanym przez nią projekcie a następnie przyjęte w formie uchwały, to od tego momentu będą obowiązywały nowe rozwiązania. Za realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola (art. 7 ust. 2 pkt 2 KN).
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql