Dziecko z orzeczeniem w przedszkolu niepublicznym – zadania dyrektora i nauczycieli

Bożena Winczewska
Data publikacji: 16 listopada 2022 r.
Poleć znajomemu
Dziecko z orzeczeniem w przedszkolu niepublicznym – zadania dyrektora i nauczycieli

W przypadku, gdy do niepublicznego przedszkola uczęszcza dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, należy nie tylko dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz opracować dla niego IPET. Należy także zapewnić mu wsparcie ze strony dodatkowo zatrudnionego nauczyciela lub pomocy nauczyciela, odpowiednio do występującej u dziecka niepełnosprawności, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu. Przepisy zawarte w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. stosuje się odpowiednio do przedszkoli niepublicznych.

Przekazanie orzeczenia do przedszkola i co dalej

Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. Z przepisów tych wynika, że dziecku posiadającemu takie orzeczenie przedszkole powinno:

1) Zapewniać:  

  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
  • zajęcia specjalistyczne, organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne;
  • integrację dziecka ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi;
  • przygotować dziecko do samodzielności.

2) Realizować kształcenie specjalne w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowany przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Program powinien być opracowany:

  • do 30 września roku szkolnego, w którym dziecko rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego,
  • w 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

3) Poprzedzić opracowanie programu dokonaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

Zespół nauczycieli i specjalistów powinien dokonywać okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia co najmniej dwa razy w roku szkolnym, oraz, w miarę potrzeb, modyfikować uprzednio opracowany program.

4) Zapewnić dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wsparcie ze strony dodatkowo zatrudnionego nauczyciela lub pomocy nauczyciela, jeśli wynika to z zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Z tym, że w przedszkolu ogólnodostępnym:

  • należy dodatkowo zatrudnić nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej albo specjalistę lub pomoc nauczyciela w przypadku, gdy orzeczenie zostało wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone,
  • można zatrudniać dodatkowo nauczyciela lub pomoc nauczyciela, za zgodą osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne, w przypadku orzeczenia wydanego ze względu na inne niepełnosprawności
Zadania dodatkowo zatrudnionego nauczyciela zostały określone w § 7 ust. 7 rozporządzenia.

5) Współpracować z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.

Przedszkole, które organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powinno ponadto wszystkie kwestie z tym związane mieć uregulowane w statucie przedszkola (art. 172 ust. 3 UPO). Przepisy art. 102 ust. 1 stosuje się odpowiednio do statutu niepublicznego przedszkola.

Zakres współpracy z rodzicami

Działania wspierające rodziców dziecka oraz zakres współpracy z nimi nauczycieli i specjalistów powinny zostać określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. Przedszkole powinno zapewnić realizację praw rodziców w zakresie:

  • uczestniczenia w spotkaniach zespołu,
  • brania udziału w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen,
  • otrzymania kopi wielospecjalistycznych ocen oraz kopi programu.
Dyrektor przedszkola powinien zawiadamiać pisemnie rodziców dziecka o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu w sposób przyjęty w przedszkolu niepublicznym.

Jaką dokumentację prowadzi przedszkole

Dokumentacja, która potwierdzi pracę z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, powinna obejmować:

  • wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
  • indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny,
  • ocenę efektywności programu w zakresie określonym w § 6 ust. 1 rozporządzenia,
  • modyfikacje programu dokonywane w miarę potrzeb,
  • ustalony w przedszkolu sposób rejestrowania przebiegu spotkań zespołu,
  • ustalony w przedszkolu sposób dokumentowania zajęć prowadzony z dzieckiem.

W tym zakresie możliwe jest, ale nie obowiązkowe, wzorowanie się przepisach rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Przy przyjęciu takiego rozwiązania przedszkole będzie prowadzić dzienniki innych zajęć niż zajęcia wpisywane do dziennika zajęć przedszkola (§ 11 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r.). Do tych dzienników nauczyciel powinien wpisać:

  • imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków,
  • daty i tematy przeprowadzonych zajęć,
  • liczbę godzin tych zajęć oraz odnotować obecność dzieci na zajęciach.

W przypadku zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej do dziennika wpisuje się

  • nazwiska i imiona dzieci,
  • oddział, do którego uczęszczają dzieci,
  • adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów,
  • indywidualny program pracy z dzieckiem,

W przypadku zajęć grupowych:

  • program pracy grupy,
  • tygodniowy rozkład zajęć,
  • daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć,
  • ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem,
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql