Brak prac domowych – jest projekt przepisów

Monika Fidler
Data publikacji: 29 stycznia 2024 r.
Poleć znajomemu
Brak prac domowych – jest projekt przepisów

W najbliższym czasie mają nastąpić zmiany w zakresie niezadawania i nieoceniania prac domowych uczniom szkół podstawowych oraz wliczania do średniej ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki. Brak prac domowych będzie jednak różnił się na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Sprawdzamy szczegóły zmian oraz możliwy termin ich wejścia w życie.

Na czym ma polegać zmiana dotycząca oceniania prac domowych

Ministerstwo Edukacji właśnie wydało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Proponowane zmiany dotyczą:

  • niezadawania prac domowych w klasach I–III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży – pisemnych i praktycznych,
  • nieobowiązkowego wykonania prac pisemnych i praktycznych przez uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej – oraz nieoceniania wykonania albo niewykonania tej pracy domowej przez ucznia.
Jak więc wynika z powyższego, w przypadku uczniów klas I-III całkiem zrezygnowano z zadawania prac domowych, a w przypadku klas IV-VIII zrezygnowano z zadawania wybranych rodzajów prac – pisemnych i praktycznych. Wykonanie pracy nie będzie obowiązkowe dla ucznia, a nauczyciel nie będzie ustalał z niej oceny. Jednak gdy uczeń wykona pracę, nauczyciel przekaże uczniowi informację zwrotną na jej temat.

Jak wskazuje resort edukacji zmiana ta nie oznacza zniesienia obowiązku uczenia się w domu, (m.in. nauki czytania, czytania lektur, przyswajania określonych treści). Ma jednak na celu ograniczenie zadawania pisemnych i praktycznych prac domowych.

Zmiana ta ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Możliwe więc, że może zacząć obowiązywać już od kwietnia br.

Jakie argumenty za wycofaniem prac domowych

Głównym argumentem za wycofaniem się z zadawania prac domowych jest to, że zadaje się ich zbyt dużo. A to nie od ilości, a jakości prac domowych zależy często późniejsze podejście ucznia do nauki. Nadmierna ilość prac prowadzi często do zmęczenia uczniów, zmniejszenia zainteresowania nauką, a nawet zwiększenia nierówności edukacyjnych z uwagi na zróżnicowane zasoby dostępne w domu i wsparcie uczniów przez rodziców.

W przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych i szkół podstawowych dla dorosłych nie przewiduje się zmian w zakresie prac domowych, jak i w zasadach ich oceniania.

Rezygnacja z wliczania do średniej ocen z religii i etyki

Zajęcia religii i etyki są dobrowolne, zatem rodzic lub pełnoletni uczeń może zdecydować w każdej chwili o rozpoczęciu uczęszczania przez ucznia na te lekcje lub z nich zrezygnować. W związku z tym, że zajęcia te nie są zajęciami, na które uczeń jest obowiązany uczęszczać, nieuzasadnione jest, aby roczna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z tych zajęć miała wpływ na średnią uzyskanych ocen.

Wprowadzenie tej zmiany planowane jest od 1 września 2024 r.
Konsultacje publiczne projektu rozporządzenia potrwają do 26 lutego br. Uwagi można przesyłać na adres email: [email protected]
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql