Kształcenie ustawiczne w branżowych centrach umiejętności

Michał Kowalski
Data publikacji: 28 sierpnia 2023 r.
Poleć znajomemu
Kształcenie ustawiczne w branżowych centrach umiejętności

Branżowe centrum umiejętności to nowa placówka oświatowe, w której będzie można realizować także kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. W związku z tym pojawi się nowa forma takiego kształcenia – branżowe szkolenie zawodowego. W projekcie nowego rozporządzenia MEiN przedstawiono zadania BCU a także warunki organizacji branżowego szkolenia zawodowego.

Konieczne uregulowanie organizacji branżowego centrum umiejętności

Nowe rozporządzenie jest związane z wprowadzeniem do systemu oświaty nowej placówki – branżowego centrum umiejętności (BCU). Poza tym pojawia się nowa forma pozaszkolnego kształcenia ustawicznego - branżowe szkolenie zawodowe. Dlatego w projekcie rozporządzenia określono warunki organizacji i trybu prowadzenia kształcenia ustawicznego w poszczególnych formach pozaszkolnych realizowanego przez BCU.

16 zadań branżowego centrum umiejętności

Do zadań publicznego branżowego centrum umiejętności będzie należało:

  • integrowanie szkół prowadzących kształcenie zawodowe, placówek kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia zawodowego, uczelni oraz innych podmiotów (pracodawcy, organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze lub inne organizacje gospodarcze, stowarzyszenia lub samorządy zawodowe, sektorowe rady do spraw kompetencji oraz Rada Programowa do spraw kompetencji) prowadzących działalność w zakresie jednej z dziedzin zawodowych, w której ukierunkowane jest BCU,
  • wspieranie współpracy szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, placówek i uczelni z pracodawcami,
  • prowadzenie branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów, studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich i innych osób dorosłych, w tym pracowników oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu;,
  • prowadzenie turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników,
  • prowadzenie szkoleń branżowych dla nauczycieli przedmiotów zawodowych,
  • prowadzenie kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej,
  • pozyskiwanie od pracodawców, za pośrednictwem organizacji branżowej właściwej dla danej dziedziny zawodowej, informacji dotyczących zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności w danej dziedzinie zawodowej i przekazywanie ich do dnia 31 sierpnia każdego roku Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie do wykorzystania przy opracowywaniu danych, w oparciu o które jest ustalana coroczna prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na wojewódzkim i krajowym rynku pracy,
  • prowadzenie działalności innowacyjno-rozwojowej upowszechniającej wiedzę i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową w zakresie danej dziedziny,
  • wspieranie realizacji doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów,
  • przeprowadzanie egzaminów zawodowych z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego przyporządkowanego do danej dziedziny zawodowej.
  • współpraca pracodawcami, urzędami pracy i podmiotami prowadzącymi kształcenie ustawiczne w zakresie zadań statutowych,
  • współpraca ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, z uczelniami i pracodawcami, w tym w zakresie udostępniania infrastruktury dydaktyczno-lokalowej na cele edukacyjno-szkoleniowe.

Poza tym BCU będzie mogło:

  • prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych nie tylko w zakresie obejmującym przygotowanie do uzyskania kwalifikacji sektorowej;
  • realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania danego zawodu, polegające zwłaszcza na prowadzeniu zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, zajęć uzupełniających dla młodocianych pracowników,
  • prowadzić dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do branżowych szkół I stopnia – w takim zakresie, w jakim te szkoły nie będą mogły go realizować,
  • prowadzić współpracę międzynarodową w zakresie realizowanych zadań.

Branżowe szkolenie zawodowe – nowa pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego

Rozporządzenie ma regulować szczegółowe zasady prowadzenia branżowego szkolenia zawodowego. W projekcie przyjęto następujące rozwiązania:

  • wymiar szkolenia ma wynosić minimum 15 godzin (30 godzin w przypadku dorosłych),
  • szkolenie nie może być prowadzone zdalnie,
  • program nauczania branżowego szkolenia zawodowego powinien uwzględniać wiedzę lub umiejętności zawodowe w zakresie jednej z dziedzin zawodowych, przydatne do wykonywania zawodu, w tym także kształtujące umiejętności cyfrowe i umiejętności związane z transformacją ekologiczną.

Poza tym BCU musi zapewnić:

  • kadrę dydaktyczną z kwalifikacjami zawodowymi odpowiednimi do rodzaju prowadzonego kształcenia,
  • odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia;
  • bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;
  • warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym;
  • nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia,
  • prowadzenie dokumentacji dla branżowego szkolenia zawodowego w zakresie każdej innej formy kształcenia ustawicznego i sporządzać na każdy rok szkolny plan kształcenia.

Każde szkolenie będzie kończyło się zaliczeniem w postaci stacjonarnego egzaminu. Będzie on odbywał się przed komisją w składzie:

  • dyrektor BCU lub wyznaczona przez niego osoba;
  • osoba lub osoby prowadzące zajęcia na danym branżowym szkoleniu zawodowym;
  • przedstawiciel organizacji branżowej właściwej dla danej dziedziny zawodowej, w której ukierunkowane jest BCU.
Zdanie egzaminu zakończy się wydaniem branżowego certyfikatu umiejętności.

BCU będzie prowadziło nie tylko branżowe szkolenia zawodowe, ale także turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników oraz kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Pozostałe zmiany

W rozporządzeniu przewidziano także inne zmiany niedotyczące bezpośrednio BCU, a mianowicie:

  • możliwość zwolnienia osoby uczęszczającej na kwalifikacyjny kurs zawodowy z zajęć dotyczących treści kształcenia lub efektów kształcenia zrealizowanych na branżowym szkoleniu zawodowym (w oparciu o branżowy certyfikat umiejętności),
  • rozszerzenie katalogu uprawnionych do zwolnienia z zajęć w ramach KKZ,
  • minimum 50 godzin kształcenia na kursie umiejętności zawodowych w przypadku kształcenia w zakresie efektów kształcenia właściwych dla dodatkowych umiejętności zawodowych.
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql