Laureat i finalista konkursu dla uczniów szkół artystycznych - nowe definicje

Anna Trochimiuk
Data publikacji: 24 marca 2023 r.
Poleć znajomemu
Laureat i finalista konkursu dla uczniów szkół artystycznych - nowe definicje
Dokument archiwalny

W związku z wątpliwościami kto jest laureatem i finalistą konkursu dla uczniów szkół artystycznych, gdy konkurs jest jednoetapowy, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zamierza doprecyzować przepisy w tej sprawie. Nowe definicje laureata i finalisty konkursu w szkole artystycznej mają mieć zastosowania już do konkursów ogłoszonych od roku szkolnego 2015/2016.

Aktualne omówienie znajdziesz tu: Finalista konkursu i laureat konkursu w szkole artystycznej>>

Wszyscy uczestnicy konkursu dla uczniów szkół artystycznych nie mogą być jednocześni finalistami

Zgodnie z projektem nowelizacji, ilekroć w przepisach Rozporządzenia MKiDN z 21 listopada 2019 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów dla uczniów publicznych szkół i placówek artystycznych jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. finaliście konkursu – należy przez to rozumieć ucznia, który biorąc udział w konkursie samodzielnie lub w zespole uczniów:
    a) w przypadku konkursu jednoetapowego - został laureatem tego konkursu lub uzyskał wyróżnienie w tym konkursie,
    b) w przypadku konkursu wieloetapowego - został zakwalifikowany do
    najwyższego etapu tego konkursu;
  2. laureacie konkursu – należy przez to rozumieć ucznia, który biorąc udział w konkursie samodzielnie lub w zespole uczniów, uzyskał nagrodę główną lub pierwszą, drugą lub trzecią nagrodę lub pierwsze, drugie lub trzecie miejsce.

Jak wynika z uzasadnienia projektu nowelizacji „Proponowane brzmienie wyklucza możliwość przyznania tytułu finalisty wszystkim uczestnikom konkursu jednoetapowego, co było możliwe przy literalnej interpretacji obecnego brzmienia przepisów rozporządzenia MKiDN. Jednocześnie z grupy uczestników takiego konkursu wyodrębnia się grono finalistów jako równorzędnych uczestnikom najwyższego etapu konkursu wieloetapowego, wyróżniających się spośród wszystkich uczestników. Ponadto zrównuje się nomenklaturę w ramach pierwszej, drugiej i trzeciej nagrody oraz pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca konkursu – przepisy nie nakazują jednolitego nazewnictwa co do uczestników z najwyższą punktacją, co nie może być dla nich dyskryminujące w postępowaniu rekrutacyjnym.”

Rozrządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. 

Nowe definicje finalisty i laureata konkursu w szkole artystycznej stosowane od roku szkolnego 2015/2016

Nowe przepisy mają mieć zastosowanie już do uczniów, którzy wzięli udział w konkursach dla uczniów szkół artystycznych ogłoszonych od roku szkolnego 2015/2016. Jest to bowiem rok szkolny, w którym uczniowie przystępujący do tegorocznej rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, rozpoczęli naukę w klasie I szkoły podstawowej (i równolegle szkoły artystycznej) lub ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia. Ma to zapewnić uznawalność ich osiągnięć w procesie rekrutacyjnym od roku szkolnego 2023/2024.

Nowe definicje finalisty i laureata konkursu mają być stosowane do uczniów publicznych szkół artystycznych, którzy wzięli udział w konkursach:
  1. ogłoszonych w latach szkolnych 2015/2016–2022/2023 i rozstrzygniętych do dnia w życie niniejszego rozporządzenia albo
  2. ogłoszonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
    i nierozstrzygniętych do tego dnia
Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów dla uczniów publicznych szkół i placówek artystycznych (projekt z 16 marca 2023 r. )
Anna Trochimiuk radca prawny

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql