Podział subwencji oświatowej 2024 według nowego rozporządzenia

Michał Kowalski
Data publikacji: 30 października 2023 r.
Poleć znajomemu
Podział subwencji oświatowej 2024 według nowego rozporządzenia

Wiemy już, jak będzie wyglądał podział części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2024 r. Sprawdź, jakie zmiany przewidziano w zakresie subwencji oświatowej w stosunku do obecnego roku.

Subwencja oświatowa 2024 – założenia nowego rozporządzenia

Wysokość subwencji oświatowej w projekcie uzależniono od liczby uczniów przeliczeniowych. Liczba ta jest wyliczana poprzez zastosowanie:

  • zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym,
  • określonych typów szkół i rodzajów placówek,
  • wskaźnika korygującego uwzględniającego etapy rozwoju zawodowego nauczycieli (nauczyciel początkujący, nauczyciel mianowany, nauczyciel dyplomowany).

Rozporządzenie zakłada większą subwencję dla organów prowadzących szkoły, w których udział liczby etatów nauczycieli mianowanych i nauczycieli dyplomowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli jest wyższy niż średnia krajowa. W takich szkołach, co przekłada się na poziom wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, które ponoszą samorządy. Ważnym kryterium będzie również sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego.

W uzasadnieniu oszacowano, że według projektu nowego rozporządzenia finansowy standard A wyniesie około 7866 zł (wzrost o 967 zł w stosunku do 2023 r.).

13 zmian w zakresie podziału subwencji oświatowej w 2024 r.

Co do zasady projekt nowego rozporządzenia powtarza dotychczasowe rozwiązania. Przewidziano następujące zmiany:

  • w definicji etatu uwzględniono osoby niebędące nauczycielami zatrudnione w trybie art. 15 Prawa oświatowego,
  • zwiększono wagę P3 (z uwzględnieniem zamożności samorządu i wielkości szkoły) z wartości 0,330 do wartości 0,400, jak również zmieniono podstawę wyliczenia dochodów dla gmin w ramach kryterium służącego do obliczania wskaźnika zamożności,
  • podwyższono wagi P21 i P22 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami,
  • podwyższono wagę P50 dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia,
  • zaktualizowano zawody w wagach dotyczących szkół prowadzących kształcenie zawodowe.
  • zmodyfikowano sposób naliczania środków na dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego (art. 165 ust. 7 i 9 Prawa oświatowego) w zależności od liczby uczniów korzystających z dodatkowej nauki języka polskiego w danej szkole (wagi P53, P54 i P55).
    • zwiększono wagi dotyczące zatrudnienia nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych (wagi P59–P92),
    • zwiększono wagi dla placówek realizujących zadania pozaszkolne (wagi P94, P95 i P96),
    • obniżono wagę P93 dotyczącą świadczenia na start,
    • zmodyfikowano wskaźnik zwiększający liczbę uczniów w oddziałach przygotowania wojskowego,
    • wprowadzono zmiany w zakresie wskaźników zwiększających i zmniejszających w zakresie liczby uczniów szkół,
    • zmodyfikowano sposób naliczania wag dotyczących szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych i wagi dotyczącej wychowanków domów wczasów dziecięcych,
    • zmieniono sposób ustalania liczby wychowanków korzystających z młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz liczby uczniów uczęszczających do szkół wchodzących w skład MOW.
Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql