W 2024 r. nastąpią zmiany w zakresie finansowania z subwencji oświatowej dodatkowych zajęć języka mniejszości narodowej. W związku z tym konieczne są dostosowania wartości wag dla uczniów mniejszości niemieckiej.
Wiemy już, jak będzie wyglądał podział części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2024 r. Sprawdź, jakie zmiany przewidziano w zakresie subwencji oświatowej w stosunku do obecnego roku.
Poznaliśmy aktualne kryteria podziału rezerwy oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Sprawdź, według jakich kryteriów nastąpi podział rezerwy subwencji oświatowej w 2023 r.
Samorządy powinny otrzymywać pełną refundację subwencji, z której środki są przeznaczone na finansowanie szkół publicznych niesamorządowych i niepublicznych. Stanowisko takie zaprezentował Związek Powiatów Polskich.
Podział części oświatowej subwencji ogólnej na 2023 r. będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach, choć przewidziano także pewne zmiany. Prezentujemy je poniżej.
Minister Edukacji i Nauki wskazał, że w 2023 r. z części oświatowej subwencji ogólnej przeznaczone 1,8 mld zł na 18 tys. dodatkowych etatów specjalistów. Pieniądze mają być przeznaczone na psychologów, pedagogów specjalnych i inne stanowiska specjalistyczne.
W obecnych realiach gospodarczych nierzadko otrzymana kwota subwencji może pokrywać kosztów prowadzenia szkoły. To jednak nie uzasadnia nakładania na rodziców uczniów dodatkowych opłat. Takie stanowisko zaprezentował przedstawiciel MEiN w odpowiedzi na interpelację poselską.
Nowelizacja Karty Nauczyciela radykalnie zmienia system i stopnie awansu zawodowego. Koniecznie w związku z tym stało się także zmodyfikowanie zasad podziału części oświatowej części ogólnej. Opublikowano właśnie projekt rozporządzenia dotyczący tej kwestii.
Subwencja oświatowa jest jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. W praktyce nie wystarcza ona jednak na pokrycie wszystkich wydatków oświatowych w samorządzie. Dowiedz się, czy przepisy prawa określają zasady wydatkowania części oświatowej subwencji ogólnej przez jednostki samorządu terytorialnego.
Zasady naliczania subwencji oświatowej wynikają z przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Wielkość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa.
Sposób podziału tej subwencji oświatowej ustala corocznie Minister Edukacji Narodowej. W roku 2022 obowiązuje rozporządzenie MEiN z 21 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022. Część oświatowa subwencji ogólnej wyliczana jest według specjalnego algorytmu, stanowiącego załącznik do ww. rozporządzenia.
Jak wynika z treści ww. rozporządzenia, podział części oświatowej subwencji jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem finansowania wydatków bieżących szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym:
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej w 2022 r. Przewidziano w nich pewne nowe rozwiązania.
Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie zaopiniował projekt rozporządzenia w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002 r. Jak stwierdził związek, projekt „nie gwarantuje prawidłowego zabezpieczenia finansowania zadań oświatowych w sposób umożliwiający zabezpieczenie prawidłowej ich realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego.”
Zmiany w podziale subwencji oświatowej w roku 2022 przewidują m.in. więcej środków dla mniej zamożnych gmin czy też nowy sposób naliczania niektórych wag w podmiotach leczniczych i domach wczasów dziecięcych. Sprawdzamy, co jeszcze przewiduje projekt rozporządzenia.
Dyrektorzy szkół i przedszkoli mogą mieć wątpliwości, jaką dokumentację może sprawdzać jednostka zewnętrzna. W związku z udzieloną dotacją może zostać przeprowadzona kontrola dotacji szkół podstawowych i przedszkoli na przykład przez urząd kontroli skarbowej. To samo dotyczy kontroli dokonywanej przez organ prowadzący szkołę/przedszkole celem potwierdzenia prawidłowego wykorzystania dotacji/subwencji. Sprawdzamy, czy w tym zakresie obowiązują konkretne przepisy oraz podpowiadamy, jakie dokumenty mogą podlegać kontroli.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.