Do konsultacji trafiło nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Zmiany są konsekwencją zmodyfikowanych standardów kształcenia nauczycieli. Przede wszystkim licencjat nie będzie już wystarczający, aby podjąć pracę w szkole. Sprawdź, jak zmienią się wymogi kwalifikacyjne dla nauczycieli.
Zmodyfikowane wymogi kwalifikacyjne dla osób objętych nowymi standardami kształcenia
Dlaczego kwalifikacje nauczycieli zostaną uregulowane w nowym rozporządzeniu? Konieczność ta wynika ze zmian w standardach kształcenia w zawodzie nauczyciela:
- przedmiotu, teoretycznych przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu, psychologa,
- przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej),
- pedagoga specjalnego, logopedy i prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Dotyczą one przede wszystkim wymogu kształcenia nauczycieli w 5-letnim cyklu (wyłącznie jednolite studia magisterskie albo studia I i II stopnia). Poza tym kształcenie w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej będzie realizowane wyłącznie w ramach jednolitych studiów magisterskich. Ograniczona zostanie też możliwość uzyskania kwalifikacji nauczycielskich w drodze studiów podyplomowych.
Dla osób objętych nowymi standardami kształcenia (tj. tych, które rozpoczęły studia po 3 sierpnia 2019 r.) obowiązywać będą nowe wymogi kwalifikacyjne. Z kolei dla nauczycieli, którzy rozpoczęli studia przed tą datą obowiązywać będą dotychczasowe regulacje, w tym m.in. możliwość podjęcia pracy w szkole po ukończeniu samym studiów licencjackich.
Wymagane studia magisterskie lub studia I i II stopnia – ale nie w każdym przypadku
Najważniejszą zmianą będzie więc wprowadzenie wymogu ukończenia:
- jednolitych studiów magisterskich,
- studiów I i II stopnia.
7 wyjątków od wymogu 5-letnich studiów
Od tej reguły będą jednak przewidziane wyjątki.
W jakich przypadkach nie będzie obowiązywać reguła jednolitych studiów magisterskich oraz studiów I i II stopnia?
|
wychowanie do życia w rodzinie
|
Kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć będą mieli także nauczyciele przedmiotu lub zajęć innych niż wychowanie do życia w rodzinie, legitymujący się świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu wychowania do życia w rodzinie.
|
edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
|
Kwalifikacje w tym zakresie będzie można zdobyć jedynie przez ukończenie jednolitych studiów magisterskich.
|
teoretyczne przedmioty zawodowe
|
W tym przypadku wystarczą studia I stopnia i przygotowanie pedagogiczne.
|
praktyczna nauka zawodu
|
Kwalifikacje w tym zakresie będą mieli nauczyciele po uzyskaniu:
- świadectwa dojrzałości,
- praktyki zawodowej albo
- dyplomu mistrzowskiego i tytułu mistrza w zawodzie, którego będą nauczali.
Wymagane będzie przy tym posiadanie przygotowania pedagogicznego, w tym w ramach kwalifikacyjnego kursu zawodowego.
|
religia
|
W tym zakresie nadal obowiązywać będą porozumienia pomiędzy ministrem edukacji a właściwymi władzami kościelnymi.
|
języki obce
|
Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych będą mieli nauczyciele:
- posiadające kwalifikacje do nauczania języka obcego na wszystkich etapach edukacji,
- przedszkoli i klas I–III szkół podstawowych, którzy ukończyli studia w czasie, w którym odbyte kształcenie nie obejmowało przygotowania do wczesnego nauczania języka obcego, a którzy posiadają świadectwo egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, a także ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego.
|
Nauczycielem języka obcego we wszystkich typach szkół i placówek będzie mogła być osoba z:
- dyplomem ukończenia studiów II stopnia na dowolnym kierunku oraz odpowiednim świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym (wg załącznika do rozporządzenia), i przygotowaniem pedagogicznym,
- świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II (wg załącznika do rozporządzenia), albo
- dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego prowadzonych na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, a także przygotowaniem pedagogicznym.
|
Języka obcego na wszystkich etapach edukacyjnych będzie mógł nauczać nauczyciel legitymujący się dyplomem ukończenia studiów (bez określenia ich poziomu) uzyskanym w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język nauczany w szkole lub placówce a także posiadający przygotowanie pedagogiczne.
|
W szkole podstawowej wystarczy:
- dyplom ukończenia studiów I stopnia, na kierunku, którego program studiów nie określał efektów uczenia się uwzględniających wiedzę i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej tego języka obcego, a także
- świadectwo egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym (wg załącznika do rozporządzenia), oraz
- przygotowaniem pedagogicznym (§ 13 ust. 2 projektowanego rozporządzenia).
|
języki regionalne
|
Języków regionalnych będą mogli uczyć absolwenci studiów co najmniej pierwszego stopnia w zakresie danego języka regionalnego, posiadający przygotowanie pedagogiczne.
|
biznes i zarządzanie
|
Przedmiotu tego będą mogli uczyć nauczyciele podstaw przedsiębiorczości.
|
Nowe wymogi kwalifikacyjne w szkołach specjalnych
W projekcie znajdziemy także nowe kwalifikacje nauczycieli szkół i placówek specjalnych. Ich zestawienie prezentujemy w tabeli.
Kwalifikacje w szkołach i placówkach specjalnych
|
edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika)
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- studia podyplomowe (dla nauczycieli posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć albo posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcących uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej)
|
edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika)
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- studia podyplomowe (jw.)
|
edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- studia podyplomowe (jw.)
|
pedagogika leczniczo-terapeutyczna
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- studia podyplomowe (jw.)
|
edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- studia podyplomowe (jw.)
|
edukacja włączająca
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- studia podyplomowe (jw.)
|
pedagogika resocjalizacyjna
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- studia podyplomowe (jw.),
- jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
- studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna
|
logopedia
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- jednolite studia magisterskie – logopedia,
- jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
- studia podyplomowe (jw.),
- studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna
|
pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna)
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
- studia podyplomowe (jw.),
- studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna
|
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
|
- jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
- jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
- studia podyplomowe (jw.),
- studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna
|
Aby zajmować stanowisko nauczyciela w:
- przedszkolach specjalnych,
- oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych,
- szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych
- placówkach specjalnych
nauczyciel będzie musiał uzyskać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej odpowiednie do niepełnosprawności uczniów.
Z kolei w przypadku szkół specjalnych w MOS, MOW i SOSW wymagane będzie ukończenie pedagogiki resocjalizacyjnej. Określono także wymogi na stanowisku pedagoga specjalnego w przedszkolach ogólnodostępnych. Stanowisko to będzie mogła objąć osoba, która:
- ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych,
- ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego
Na nowo uregulowano kwalifikacje tzw. nauczyciela wspomagającego. Kwalifikacje w tym zakresie będzie miał nauczyciel, który ukończył:
- studia z pedagogiki specjalnej w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, albo
- studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także posiada przygotowanie pedagogiczne.
6 rozwiązań przejściowych
Projekt zawiera oczywiście rozwiązania przejściowe. Są one konieczne w związku z istotnymi zmianami w standardach kształcenia nauczycieli. Reguły przejściowe przedstawiają się następująco:
- Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którzy posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
- Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
- Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki.
- Nauczyciele zatrudnieni bez przygotowania pedagogicznego będą mogli odbywać praktykę pedagogiczną w szkole, w której są zatrudnieni pod warunkiem uzyskania jej pozytywnej oceny.
- Wymiar przygotowania pedagogicznego określony w rozporządzeniu nie będzie dotyczył osób, które uzyskały przygotowanie pedagogiczne przed dniem 31 października 1991 r.
- Zachowano także przejściowe wymagania na stanowisko pedagoga specjalnego – będą one obowiązywały do 31 sierpnia 2026 r.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Opracowanie: Michał Kowalski