Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli – licencjat już nie wystarczy

Michał Kowalski
Data publikacji: 5 czerwca 2023 r.
Poleć znajomemu
Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli – licencjat już nie wystarczy

Do konsultacji trafiło nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Zmiany są konsekwencją zmodyfikowanych standardów kształcenia nauczycieli. Przede wszystkim licencjat nie będzie już wystarczający, aby podjąć pracę w szkole. Sprawdź, jak zmienią się wymogi kwalifikacyjne dla nauczycieli.

Zmodyfikowane wymogi kwalifikacyjne dla osób objętych nowymi standardami kształcenia

Dlaczego kwalifikacje nauczycieli zostaną uregulowane w nowym rozporządzeniu? Konieczność ta wynika ze zmian w standardach kształcenia w zawodzie nauczyciela:

  • przedmiotu, teoretycznych przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu, psychologa,
  • przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej),
  • pedagoga specjalnego, logopedy i prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Dotyczą one przede wszystkim wymogu kształcenia nauczycieli w 5-letnim cyklu (wyłącznie jednolite studia magisterskie albo studia I i II stopnia). Poza tym kształcenie w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej będzie realizowane wyłącznie w ramach jednolitych studiów magisterskich. Ograniczona zostanie też możliwość uzyskania kwalifikacji nauczycielskich w drodze studiów podyplomowych.

Dla osób objętych nowymi standardami kształcenia (tj. tych, które rozpoczęły studia po 3 sierpnia 2019 r.) obowiązywać będą nowe wymogi kwalifikacyjne. Z kolei dla nauczycieli, którzy rozpoczęli studia przed tą datą obowiązywać będą dotychczasowe regulacje, w tym m.in. możliwość podjęcia pracy w szkole po ukończeniu samym studiów licencjackich.

Wymagane studia magisterskie lub studia I i II stopnia – ale nie w każdym przypadku

Najważniejszą zmianą będzie więc wprowadzenie wymogu ukończenia:

  • jednolitych studiów magisterskich,
  • studiów I i II stopnia.

7 wyjątków od wymogu 5-letnich studiów

Od tej reguły będą jednak przewidziane wyjątki.

W jakich przypadkach nie będzie obowiązywać reguła jednolitych studiów magisterskich oraz studiów I i II stopnia?

wychowanie do życia w rodzinie

Kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć będą mieli także nauczyciele przedmiotu lub zajęć innych niż wychowanie do życia w rodzinie, legitymujący się świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu wychowania do życia w rodzinie.

edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Kwalifikacje w tym zakresie będzie można zdobyć jedynie przez ukończenie jednolitych studiów magisterskich.

teoretyczne przedmioty zawodowe

W tym przypadku wystarczą studia I stopnia i przygotowanie pedagogiczne.

praktyczna nauka zawodu

Kwalifikacje w tym zakresie będą mieli nauczyciele po uzyskaniu:

      • świadectwa dojrzałości,
      • praktyki zawodowej albo
      • dyplomu mistrzowskiego i tytułu mistrza w zawodzie, którego będą nauczali.

Wymagane będzie przy tym posiadanie przygotowania pedagogicznego, w tym w ramach kwalifikacyjnego kursu zawodowego.

religia

W tym zakresie nadal obowiązywać będą porozumienia pomiędzy ministrem edukacji a właściwymi władzami kościelnymi.

języki obce

Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych będą mieli nauczyciele:

    • posiadające kwalifikacje do nauczania języka obcego na wszystkich etapach edukacji,
    • przedszkoli i klas I–III szkół podstawowych, którzy ukończyli studia w czasie, w którym odbyte kształcenie nie obejmowało przygotowania do wczesnego nauczania języka obcego, a którzy posiadają świadectwo egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, a także ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego.

Nauczycielem języka obcego we wszystkich typach szkół i placówek będzie mogła być osoba z:

    • dyplomem ukończenia studiów II stopnia na dowolnym kierunku oraz odpowiednim świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym (wg załącznika do rozporządzenia), i przygotowaniem pedagogicznym,
    • świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II (wg załącznika do rozporządzenia), albo
    • dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego prowadzonych na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, a także przygotowaniem pedagogicznym.

Języka obcego na wszystkich etapach edukacyjnych będzie mógł nauczać nauczyciel legitymujący się dyplomem ukończenia studiów (bez określenia ich poziomu) uzyskanym w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język nauczany w szkole lub placówce a także posiadający przygotowanie pedagogiczne.

W szkole podstawowej wystarczy:

    • dyplom ukończenia studiów I stopnia, na kierunku, którego program studiów nie określał efektów uczenia się uwzględniających wiedzę i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej tego języka obcego, a także
    • świadectwo egzaminu z danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym (wg załącznika do rozporządzenia), oraz
    • przygotowaniem pedagogicznym (§ 13 ust. 2 projektowanego rozporządzenia).

języki regionalne

Języków regionalnych będą mogli uczyć absolwenci studiów co najmniej pierwszego stopnia w zakresie danego języka regionalnego, posiadający przygotowanie pedagogiczne.

biznes i zarządzanie

Przedmiotu tego będą mogli uczyć nauczyciele podstaw przedsiębiorczości.

Nowe wymogi kwalifikacyjne w szkołach specjalnych

W projekcie znajdziemy także nowe kwalifikacje nauczycieli szkół i placówek specjalnych. Ich zestawienie prezentujemy w tabeli.

Kwalifikacje w szkołach i placówkach specjalnych

edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika)

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • studia podyplomowe (dla nauczycieli posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć albo posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcących uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej)

edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika)

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • studia podyplomowe (jw.)

edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • studia podyplomowe (jw.)

pedagogika leczniczo-terapeutyczna

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • studia podyplomowe (jw.)

edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • studia podyplomowe (jw.)

edukacja włączająca

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • studia podyplomowe (jw.)

pedagogika resocjalizacyjna

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • studia podyplomowe (jw.),
    • jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
    • studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna

logopedia

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • jednolite studia magisterskie – logopedia,
    • jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
    • studia podyplomowe (jw.),
    • studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna

pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna)

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
    • studia podyplomowe (jw.),
    • studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna

wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

    • jednolite studia magisterskie – pedagogika specjalna,
    • jednolite studia magisterskie na kierunku, na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela,
    • studia podyplomowe (jw.),
    • studia I i II stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna
Aby zajmować stanowisko nauczyciela w:
      • przedszkolach specjalnych,
      • oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych,
      • szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych
      • placówkach specjalnych
nauczyciel będzie musiał uzyskać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej odpowiednie do niepełnosprawności uczniów.

Z kolei w przypadku szkół specjalnych w MOS, MOW i SOSW wymagane będzie ukończenie pedagogiki resocjalizacyjnej. Określono także wymogi na stanowisku pedagoga specjalnego w przedszkolach ogólnodostępnych. Stanowisko to będzie mogła objąć osoba, która:

  • ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych,
  • ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego

Na nowo uregulowano kwalifikacje tzw. nauczyciela wspomagającego. Kwalifikacje w tym zakresie będzie miał nauczyciel, który ukończył:

  • studia z pedagogiki specjalnej w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, albo
  • studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także posiada przygotowanie pedagogiczne.

6 rozwiązań przejściowych

Projekt zawiera oczywiście rozwiązania przejściowe. Są one konieczne w związku z istotnymi zmianami w standardach kształcenia nauczycieli. Reguły przejściowe przedstawiają się następująco:

  1. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którzy posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
  2. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
  3. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki.
  4. Nauczyciele zatrudnieni bez przygotowania pedagogicznego będą mogli odbywać praktykę pedagogiczną w szkole, w której są zatrudnieni pod warunkiem uzyskania jej pozytywnej oceny.
  5. Wymiar przygotowania pedagogicznego określony w rozporządzeniu nie będzie dotyczył osób, które uzyskały przygotowanie pedagogiczne przed dniem 31 października 1991 r.
  6. Zachowano także przejściowe wymagania na stanowisko pedagoga specjalnego – będą one obowiązywały do 31 sierpnia 2026 r.
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql