MEN, CKE: Wyniki egzaminu maturalnego 2012

Data publikacji: 14 września 2012 r.
Poleć znajomemu

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki egzaminu maturalnego 2012 ze wszystkich sesji egzaminacyjnych (odbyły się maju, czerwcu i sierpniu). Ostatecznie egzamin maturalny zdało 86 proc. przystępujących, czyli 284 755 osób. Nie zdało egzaminu 14 proc., czyli 46 090 osób. Rok wcześniej ostatecznie egzamin zdało 85 proc.

Geografia - najczęściej wybierany przedmiot dodatkowy

Do egzaminu w trzech sesjach przystąpiły 343 542 osoby ubiegające się o świadectwo dojrzałości. Tegoroczni absolwenci stanowili 96 proc. wszystkich zdających (330  845 osób), pozostali to absolwenci z lat ubiegłych (12 697). To o 1 proc. mniej niż w sesjach roku 2011.

Najczęściej wybieranymi przedmiotami dodatkowymi:

  • były geografia 76 683 - 22 proc.,
  • biologia 65 246 - 20 proc.,
  • wiedza o społeczeństwie 58 372 - 17 proc.,
  • matematyka 57 641 - 15 proc.
Większa liczba osób niż w latach ubiegłych zdawała więcej niż 4 przedmioty dodatkowe. Sześć przedmiotów dodatkowych zdawało 148 osób (0,04 proc.) a pięć przedmiotów dodatkowych zdawało 1326 osób (0,39 proc.). Dla porównania np. w 2010 - 6 przedmiotów zdawały tylko 84 osoby.

Zdający coraz lepiej radzą sobie z analizowaniem różnorodnych źródeł informacji

Analiza wskaźników rozwiązywalności zadań pozwala wyciągnąć wniosek, że zdający coraz lepiej radzą sobie z analizowaniem różnorodnych źródeł informacji (tekstów, map, wykresów, statystyk itp.). Wzrastają, aczkolwiek nieznacznie, wyniki z pisania tekstu własnego (wypracowań).

W zakresie matematyki na poziomie podstawowym widoczny jest postęp w umiejętnościach geometrycznych, w dowodzeniu i umiejętnościach probabilistycznych. Natomiast na poziomie rozszerzonym dodatkowo w modelowaniu matematycznym. W sumie tegoroczną maturę z matematyki zdało 88 proc. zdających (ponad 2 punkty procentowe więcej niż w zeszłym roku).

Na egzaminie 6 języków obcych

Egzamin maturalny zdawany był z sześciu języków obcych (angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego).

Od roku 2012 zmieniona została formuła egzaminu ustnego z języków obcych. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z nowymi zadaniami, które kładły dużo większy nacisk na efektywne porozumiewanie się w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych. W porównaniu z rokiem ubiegłym zwiększył się odsetek osób, które zdecydowały się przystąpić do egzaminu z języka na poziomie rozszerzonym.

Na poziomie podstawowym zdający najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętność określania głównej myśli tekstu oraz komunikatywnym przekazaniem informacji w tworzonych tekstach użytkowych. Na poziomie rozszerzonym najlepiej opanowali umiejętność selekcjonowania informacji w tekstach pisanych oraz tworzenia spójnej i logicznej wypowiedzi pisemnej.

Zmieniona została także formuła egzaminu z języków obcych dla absolwentów klas dwujęzycznych. Wyniki pokazują, że absolwenci tych szkół bardzo dobrze opanowali szeroki zakres wymagań określonych dla tego poziomu egzaminu (średni wynik 60 - 75 proc.)

Porównanie zdawalności w latach 2011-2012

Przedmiot

2011

- maj

2011

- sierpień

2011

- maj + sierpień

2012

- maj

2012

- sierpień

2012

- maj + sierpień

język polski

96%

91%

97%

97%

75%

97%

język białoruski

99%

100%

99,6%

100%

---

100%

język litewski

100%

---

100%

100%

---

100%

język ukraiński

100%

---

100%

99%

---

99%

matematyka

79%

53%

86%

85%

37%

88%

język angielski

95%

82%

96%

91%

56%

92%

język niemiecki

91%

81%

93%

96%

59%

96%

język francuski

95%

100%

96%

95%

69%

96%

język rosyjski

95%

65%

96%

89%

69%

90%

język hiszpański

98%

100%

99%

99%

100%

99%

język włoski

99%

80%

100%

96%

0%

96%

ogólna zdawalność

75,5%

59%

85%

80%

51%

86%

Źródło informacji:
  • strona internetowa CKE, MEN.

Opracowanie: Agnieszka Stebelska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql