22 maja 2024 r. wchodzi w życie rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Nowe przepisy w sprawie oceny pracy nauczycieli uwzględniają kryteria obowiązkowe i dodatkowe dla nauczycieli zatrudnionych w tych placówkach.
Ocena pracy nauczycieli według narzuconych kryteriów
Od 1 września 2022 r. dyrektor placówki dokonuje oceny pracy nauczycieli według określonych w rozporządzeniu kryteriów : obowiązkowych oraz dwóch dodatkowych. Jedno kryterium dodatkowe wybiera nauczyciel, a drugie dyrektor. Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich doczekali się rozporządzenia, które określa szczegółowe kryteria i tryb dokonywania oceny ich pracy, a także procedurę postępowania odwoławczego.
Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczycieli to:
- poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych;
- dbałość o bezpieczeństwo nieletnich, w szczególności respektowanie i przestrzeganie zadań związanych z bezpieczeństwem szkoły;
- znajomość i realizację praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677); Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 701
- wspieranie każdego nieletniego, w tym nieletniego niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa nieletniego w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;
- kształtowanie u nieletniego szacunku do drugiego człowieka oraz postaw obywatelskich, patriotycznych i prospołecznych, w tym przez własny przykład nauczyciela;
- współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań;
- przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole;
- poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego;
- współpracę z rodzicami lub opiekunami prawnymi nieletniego w zakresie realizacji procesu resocjalizacji.
Za pierwsze dwa obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciel może otrzymać od 0 do 30 punktów. Za pozostałe 7 kryteriów obowiązkowych – od 0 do 5 punktów.
Dodatkowe kryteria oceny pracy nauczycieli to:
- planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;
- diagnozowanie potrzeb i możliwości nieletniego oraz indywidualizowanie pracy z nim, w szczególności wspieranie nieletniego w realizacji indywidualnego planu resocjalizacji;
- analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków do doskonalenia procesu dydaktycznego, wychowawczego, opiekuńczego, w tym terapeutycznego, oraz osiąganie pozytywnych efektów swojej pracy;
- wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego;
- udział w innych zajęciach i czynnościach wynikających z zadań szkoły określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700 oraz z 2023 r. poz. 289 i 1860);
- realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, i prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f ustawy – Karta Nauczyciela;
- podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych;
- realizowanie działań w zakresie przygotowania nieletniego do samodzielnego życia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb rozwojowych;
- prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli;
- umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród nieletnich;
- realizowanie powierzonych funkcji lub dodatkowych zadań zleconych przez dyrektora szkoły;
- aktywną współpracę z podmiotami zewnętrznymi działającymi na rzecz nieletniego;
- opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb nieletniego;
- umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych;4
- przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą lub resocjalizacją realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły;
- współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, z placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne;
- inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, w tym terapeutycznej.
Za każde z dwóch wybranych kryteriów dodatkowych nauczyciel może otrzymać od 0 do 5 punktów.
W przypadku gdy dyrektor ustali, że suma punktów:
1) jest nie mniejsza niż 90 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą;
2) jest nie mniejsza niż 75 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą;
3) jest nie mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą;
4) jest mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
Opracowanie: Anna Trochimiuk