Jak współpracować z Policją w zakładzie poprawczym – poznaj nowe rozwiązania prawne

Data publikacji: 23 listopada 2022 r.
Poleć znajomemu
Jak współpracować z Policją w zakładzie poprawczym – poznaj nowe rozwiązania prawne

Wezwanie Policji do zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich i okręgowego ośrodka wychowawczego podlega zasadom określonym w nowym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości. Znajdziemy tam również szczegółowe zasady współpracy dyrektorów takich placówek z Policją. Sprawdź, jakie obowiązki w tym zakresie przewiduje to rozporządzenie.

Regulacja współpracy z Policją w zakładach poprawczych i nie tylko

Nowe rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości obejmuje:

  • zakłady poprawcze,
  • schroniska dla nieletnich,
  • okręgowe ośrodki wychowawcze.
Przedstawione regulacje nie dotyczą zatem młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii ani specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.

Konieczna stała współpraca z Komendantem Policji

Obowiązkiem dyrektora ww. placówek ma być przede wszystkim utrzymywanie stałego kontaktu z Komendantem Policji w sprawach dotyczących bezpieczeństwa placówki. To jednak nie wystarczy. Zarówno dyrektor jak i Komendant są zobligowani do wymiany niezbędnych informacji dotyczących zdarzeń w placówce mających związek z jej bezpieczeństwem.

Należy uzgodnić środki komunikacji z Policją

W tym celu dyrektor wraz z Komendantem musi w terminie do 15 stycznia każdego roku ustalić sposób zapewnienia bezpośredniej łączności między placówką właściwą komendą powiatową (miejską, rejonową) Policji. Należy przy tym brać pod uwagę możliwość użycia najszybszego dostępnego środka łączności. W uzasadnionych przypadkach sposób ten może być zaktualizowany.

Po raz pierwszy sposób zapewnienia tej łączności należy ustalić w terminie 14 od dnia wejścia w życie rozporządzenia tj. do 6 grudnia 2022 r.

Konieczne opracowanie projektu planu zabezpieczenia placówki

Dodatkowo dyrektor i Komendant Policji uzgadniają projekt planu zabezpieczenia placówki na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa.

Projekt ten powinien zawierać:
  • opis systemów i środków łączności między placówką a komendą powiatową (miejską, rejonową) Policji;
  • plan sytuacyjny placówki;
  • instrukcję alarmową;
  • stan etatowy placówki;
  • ogólny opis profilu nieletniego, który może być umieszczony w poszczególnych rodzajach okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego lub schroniska dla nieletnich.

Co dalej z projektem planu zabezpieczenia placówki

Jakie kroki należy podjąć w dalszej kolejności? Otóż dyrektor musi:

  • przesłać projekt planu zabezpieczenia do zaopiniowania właściwemu komendantowi wojewódzkiemu Policji (komendant ma 14 dni na przedstawienie opinii),
  • wraz z Komendantem Policji w razie potrzeby wprowadza zmiany w projekcie,
  • przedstawia projekt do akceptacji dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości wykonującej zadania z zakresu zarządzania kryzysowego (w terminie 14 dni następuje wówczas akceptacja lub propozycja wprowadzenia zmian w projekcie – w tym drugim przypadku należy przeprowadzić całą procedurę od początku),
  • przesyła zaakceptowany plan zabezpieczenia do wiadomości komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości wykonującej zadania z zakresu nadzoru Ministra Sprawiedliwości nad wskazanymi placówkami.
Plan zabezpieczenia należy aktualizować nie rzadziej niż co 4 lata. Aktualizacja wymaga przeprowadzenia całej opisanej wyżej procedury.
Pierwszy projekt planu zabezpieczenia należy opracować do 6 grudnia 2022 r. Dotychczasowy plan obowiązywać będzie nie dłużej niż do 22 lutego 2022 r.

Jak reagować na incydenty

W rozporządzeniu uregulowano również zasady reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa w placówce. Przede wszystkim w razie wystąpienia takiego zagrożenia dyrektor musi niezwłocznie zawiadomić o tym komendanta Policji. Z kolei w przypadku wezwania Policji należy dodatkowo poinformować – również niezwłocznie - dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości wykonującej zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.

Kto zadecyduje o wejściu Policji

O wprowadzeniu Policji na teren placówki zwykle decydować będzie wspomniany już dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości w porozumieniu z komendantem Policji. Wyjątkowo jeśli nie będzie możliwe skontaktowanie się z dyrektorem komórki MS, to decyzję taką podejmie dyrektor placówki w porozumieniu z komendantem.

W takim przypadku o podjętej decyzji dyrektor musi niezwłocznie poinformować dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości wykonujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego oraz zadania z zakresu nadzoru Ministra Sprawiedliwości nad ośrodkami, zakładami i schroniskami.

Z kolei wycofanie Policji z placówki, które powinno nastąpić niezwłocznie po usunięciu zagrożenia, będzie następowało na mocy decyzji dowódcy sił Policji w porozumieniu z dyrektorem placówki.

  • rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 9 listopada 2022 r. w sprawie sposobu i trybu współdziałania okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich z Policją (Dz.U. z 2022 r. poz. 2376)
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql